Lataa kuvat Marika Tuomela

Marika Tuomela

Medianomi, kotiäiti

Marika Tuomela
Pidetään koko Kainuu terveellisenä ja turvallisena
33-vuotias Kainuu

Olen oululaislähtöinen ja Oulun ammattikorkeasta valmistunut medianomi. Muutin Kuhmoon vuonna 2018 kun päätimme perustaa perheen mieheni kanssa. Haluan osallistua aktiivisesti Kuhmon ja Kainuun kehittämiseen entistä paremmaksi asuinpaikaksi ja alueen terveys- ja pelastuspalvelut ovat sille elinehto.

Kainuun tulevaisuutta määrittää sekä kaupunkiemme kyky saada omia nuoriaan jäämään tänne asumaan ja työskentelemään, että se, onnistummeko houkuttelemaan tänne myös uusia asukkaita muualta Suomesta. Meistä jokainen tarvitsee terveyspalveluita, toiset enemmän kuin toiset. Omaa avuntarvettaan ei kykene useinkaan ennustamaan ja on elintärkeää turvata avunsaanti myös Kainuun reunakunnissa.

Asetuimme itse Kuhmoon asumaan, sillä halusimme kasvattaa lapsemme nimenomaan maaseudulla turvallisessa ympäristössä. Suurimpia puntaroinnin aiheita minulle olikin asuinpaikkaa valitessamme etäisyys sekä terveysasemalle, että sairaalaan. Olin tottunut Oulussa siihen että lähin terveyskeskus oli muutaman kilometrin etäisyydellä ja myös säännöllisesti tarvitsemani erikoissairaanhoito tapahtui Oulun yliopistollisessa sairaalassa vain parinkymmenen kilometrin päässä. Nyt matka Kainuun keskussairaalaan on reilut 110 km suuntaansa ja kun perheeseemme kuuluu nyt myös hoitoa tarvitseva parivuotias pieni poika, ei sairaalassa käynti tapahdukaan aivan käden käänteessä.

Laadukas ja tehokas terveyskeskustoiminta on aikaa ja rahaa säästävää ja niiden on säilyttävä reunakunnissa turvaamassa asukkaittensa hyvinvointia ja alueen pito- ja vetovoimaa.

Kuhmo on lisäksi Suomen paljasjalkaisin kunta ja on erittäin tärkeää turvata synnytystoiminta Kainuun keskussairaalassa ja säilyttää lapsiperheiden palvelut ylipäätään vähintäänkin nykyisellään.