Lataa kuvat Minna Ronkainen

Minna Ronkainen
Pidetään Sotkamo turvallisena
Ehdokas on Yrittäjä

Olen Kajaanista kotoisin ja nyt Vuokatissa asuva veturinkuljettaja ja eläinkauppias. Perheeseeni kuuluvat mieheni, kolme tytärtämme, koiramme sekä jyrsijämme. Haluan, että meidän on turvallista kasvattaa lapsemme Sotkamossa jatkossakin.

Olen syntynyt ja kasvanut nuoruuteni Kajaanissa. Peruskoulun jälkeen kävin lukion. Sen jälkeen opiskelin oppisopimuksella markkinoinnin merkonomiksi ja perustin opiskelun aikana ystäväni kanssa Kajaaniin eläinkaupan. Ystäväni jäi työskentelemään liikkeeseen ja minä jatkoin opiskelua ammattikoulussa prosessinhoitajaksi. Tämän jälkeen pääsin teollisuusoppilaitos Lotilaan Valkeakoskelle. Valmistuttuani lähdin vuodeksi töihin Iso-Britanniaan paperitehtaalle. Sitten palasin Kajaanin paperitehtaalle töihin ja tapasin mieheni. Odotin toista lastani, kun paperitehdas päätettiin ajaa alas ja jäin suoraan töistä äitiyslomalle. Ostimme eläinkaupan kokonaan perheellemme. Hain sitten veturinkuljettajakoulutukseen odottaessani kolmatta lastani. Kun äitiyslomani loppui, niin lähdin vajaaksi vuodeksi Helsinkiin opiskelemaan. Kun opiskeluni loppui, niin ostimme Vuokatista talon. Siitä lähtien olen toiminut veturinkuljettajana ja eläinkauppiaana ja kasvattanut lapsiani Vuokatissa.