Perussuomalaiset, Nivala

SISULLA JA SYVÄMMELLÄ
Oulun vaalipiiri Nivala
Yrittäjä

Olen 61-vuotias pitkän linjan yrittäjä. Kunnallispolitiikassa olen ollut mukana 1980-luvulta, perussuomalaisena toista kautta valtuustossa. Yrittäjyys on opettanut sitkeyttä ja peräänantamattomuutta, kykyä neuvotella ja hakea uusia ratkaisuja. Näitä ominaisuuksia tarvitsen myös politiikassa.

Olen syntyjäni pientilan poika. Työntekoon piti oppia nuorena. Kotoa omaksuin perusarvot KOTI-USKONTO-ISÄNMAA sota-ajan läpikäyneen äitini ja veteraani-isäni opastuksessa.

Opiskelin maatalouskonekorjaajaksi ja perustin ensimmäisen yritykseni, autokorjaamon. Myöhemmin olen tehnyt maanrakennus- ja rakennustöitä, rakennussaneerausta, koneurakointia ja viime vuosina myös kierrätys on tullut kuvioihin.

Pitkän avioliittoni aikana olen asunut ja työskennellyt paitsi kotiseudullani Nivalassa myös pääkaupunkiseudulla. Siellä näin monia ongelmia, jotka nousivat köyhyydestä, työttömyydestä, kaltoinkohtelusta ja maahanmuutosta. Oma leipäkään ei ollut leveä, kun toinen opiskeli. Siellä opin arvostamaan pienten paikkakuntien vahvuuksia ja ymmärtämään, miten tärkeää on pitää koko Suomi vireänä ja asuttuna. Keskittämisen myötä monet ongelmat laajanevat.

Viime vuosina vanhusten hoiva-asiat ovat nousseet minulle tärkeiksi, kun 90-vuotias äitini on ollut Kallion alaisella hoivaosastolla hoidettavana jo kuusi vuotta. Joistakin hoitoon liittyvistä erimielisyyksistä huolimatta olen ollut tyytyväinen äitini hoitoon. Olen vastustanut hoivapalvelujen yksityistämistä ja tulen jatkossakin vastustamaan. Tuloksen tekeminen ei voi mennä hyvän hoidon ja hoivassa olevan henkilön tarpeiden edelle.