Perussuomalaiset, Sonkajärvi

Talomyyjä, musiikkipedagogi

Oikeudenmukaisemman Suomen puolesta
48-vuotias Savo-Karjalan vaalipiiri Sonkajärvi

Poliittinen urani alkoi vuonna 2012, kun minut valittiin Sonkajärven kunnan valtuustoon. Neljänneksi eniten ääniä saaneena pääsin kunnanhallituksen ja Ylä-Savon Soten hallituksen jäseneksi. Nyt olen Sonkajärven valtuuston puheenjohtaja ja edelleen Ylä-Savon Soten hallituksessa.

Olen syntynyt yrittäjäperheeseen Kiuruvedelle. Muutin vanhempieni mukana Vieremälle. Perheen perustin Sonkajärvelle, johon kuuluu vaimo, kolme lasta ja nykyisin kaksi lasten lasta.

Elantoni olen ansainnut musiikinopettajana, muusikkona, yksityisyrittäjänä, talonrakentajana ja nyt talonmyyjänä Omatalo Oy:ssä.

Musiikkimaailmassa minut tunnetaan kultaisen harmonikan voittajana, tangofinalistina, tanssiorkestereiden suomenmestarina ja taiteilijana nimellä Ilpo Kaleva.

Työhistoriassa musiikki on ollut tärkeä osa minun elämääni. Jo viisitoista vuotiaana opetin pelimanneja ja säestin tanhuesityksiä. Samalla osallistuin erilaisiin valtakunnallisiin kilpailuihin, joista merkittävimmät saavutukseni myöhemmin olivat kultaisen harmonikan voitto, Seinäjoen tangomarkkinoiden laulufinalisti ja tanssiorkestereiden Suomenmestaruus Ylläksellä.

Kulttuuripalkinnon olen saanut kaksi kertaa musiikin saralla, Vieremän kunnassa vuona 1991 ja Sonkajärven kunnassa vuonna 2016.

Lasten synnyttyä, 2000-luvun alussa, päätin lopettaa ammattimaisen muusikon uran ja siirryin päivätyöhön rakennusalalle. Tein päivätyöni ohessa opetustyötä ja viikonloppukeikkaa.

Pätevyyteni musiikinopettajaksi hankin aikuisiässä Kuopion ammattikorkeakoulussa, pääaineena klassinen laulu.

Nykyinen työnantaja on Omatalo Oy, jossa toimin talomyyjänä.

Oikeudenmukaisuus, isänmaallisuus ja kristilliset arvot ovat lähtökohtanani poliittiselle toiminnalle ja päätöksen teolle.