Olen revontulia ennustava avaruustutkija, tieteen yleistajuistaja ja vapaa kirjoittaja, luonnonystävä ja fennomaani. Tahdon edistää ympäristönsuojelua, helsinkiläisten ulkoilumahdollisuuksia sekä suomen kielen ja suomalaisen kulttuurin asemaa.

Synnyin Hämeessä, mutta olen asunut Helsingissä kohta 20 vuotta. Rakastan luontoa, metsiä ja maalaismaisemia; siksi sellaiset alueet kuin Viikki-Vanhankaupunginlahti, Keskuspuisto ja Uutela ovat minulle tärkeitä henkireikiä kaupungissa. Uskon, että ne ovat sitä monelle muullekin helsinkiläiselle. Haluan pitää huolta siitä, että meillä säilyy riittävästi laajoja yhtenäisiä luontoalueita, jotka tarjoavat mahdollisuuksia monipuoliseen ulkoiluun ja liikuntaan.

Liikunnan ja retkeilyn ohella harrastan kansanrunoutta, kirjallisuutta, taiteita, musiikkia ja historiaa sen verran kuin ehdin. Tahdon tukea näitä suomalaisen kulttuurin saavutuksia ja edistää niiden tarjontaa kaupunkilaisille esimerkiksi huolehtimalla kirjastojen toimintaedellytyksistä.

Työssäni avaruustutkijana olen panostanut erityisesti suomenkielisen tieteen popularisointiin. Tiede on julkisin varoin rahoitettua, joten sen tulokset kuuluvat kaikkien saataville. Tieteelliseen maailmankuvaan pohjautuva rationaalinen ajattelu on keskeinen menestystekijä kansallemme. Erityisesti haluan tukea sitä, että Suomessa puhutaan ja kirjoitetaan tieteestä myös suomeksi.

Politiikkaan haluan tuoda kokonaisvaltaista, pitkäjänteistä harkintaa ja tasapainoisuutta. Esimerkiksi liikennesuunnittelussa eri liikkumismuotoja ei pidä ajaa vastakkain: kaupungissa tarvitaan niin joukkoliikennettä, yksityisautoja kuin pyöräilyreittejäkin. Luonnontieteen ammattilaisena perustan päätökseni aina tosiasioiden viileään punnintaan.

Vaaliteemat

Lähiluonto ja liikunta

Helsingin laajat viheralueet – Keskuspuisto, Haltiala, Uutela ja muut – on säilytettävä ulkoilun ja virkistyksen käytössä. Niitä ei saa pirstoa rakentamisella. Lisää kuntoilupaikkoja ja pyöräreittejä.

Suomalainen sivistys

Taidetta ja tiedettä on tuettava ja niitä on tarjottava monipuolisesti niin kanta-asukkaille kuin matkailijoillekin. Kaupungin on käytettävä toiminnassaan hyvää ja selkeää suomen kieltä.

Hiilivuodon ehkäiseminen

Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on tärkeää. Se on tehtävä pitkäjänteisesti, kustannustehokkaasti ja ennen muuta niin, ettemme vain siirrä oman kulutuksemme päästöjä muualla tuotettaviksi.

Luottamustehtävät

Ursan hallituksen jäsen. Suomalaisuuden liiton hallituksen jäsen.

Luo kannatuskuva ehdokkaastasi!