Perussuomalaiset, Riihimäki

Sananvapaus ja suomalainen elämänmuoto
Suomi Riihimäki
Ehdokas on Sitoutumaton

Olen taloustieteilijä, joka on perehtynyt erityisesti talouspolitiikan vaikutusten arviointiin ja ennakointiin. Suhtaudun intohimoisesti talouspoliittiseen keskusteluun. Uskon vakaasti siihen, että Suomella on itsenäisenä kansallisvaltiona parhaat edellytykset selvitä maailmassa.

Olen taloustieteen tohtori ja ammatiltani taloustieteen professori. Nyt olen jo eläkkeellä, mutta teen työtä samalla tavalla kuin ennenkin. Olen opiskellut Helsingin ja Chicagon yliopistoissa. Töissä olen ollut Suomen Pankissa tutkimusohjaajana 1983-1990 ja taloustieteen professorina Turun yliopistossa 1991-2018. Välillä olin VATT:n tutkimusjohtajana 1997-1998 ja neuvonantajana Puolan valtiovarainministeriössä 2001-2003 valmisteltaessa Puolan liittymistä Euroopan unioniin (EU-terminologiassa oli Pre-accession advisor). Olen ollut myös kahteen otteeseen YK:n Euroopan talouskomission (Geneve) päätoimisena asiantuntijana.

Kirjoittelen paljon paitsi ammattilehtiin myös sanomalehtiin ja blogeihin (pääasiassa Uuden Suomen alustalle). Erilaiset ”rahaa seinästä”; ”monikulttuurisuus on rikkaus”, ”impivaara” -väitteet saavat minut helposti tarttumaan kynään. Olen päivä päivä päivältä enemmän ihmeissäni, miten pääomapiirit ja perinteinen vasemmisto ovat löytäneet toisensa maahanmuuton ja ilmastomuutoksen tiimoilta; toki kuoroon ovat liittyneet kaikki itseään viisaina ja valistuneina pitävät piirit. Pahinta on vielä, että ”he” väärinkäyttävät valtaansa tiedonvälityksessä ja opetuksessa.