Perussuomalaiset, Helsinki

Kansanedustaja, ulkomaalaispoliisi

Mika Raatikainen
Vahdinvaihdon aika - Jussi pajalle, Mika rajalle!
57-vuotias Suomi Helsinki

Olen helsinkiläinen poliitikko, poliisi ja kansainvälinen erityisasiantuntija. Kansanedustajana 2014-2019, kv. YK/EU-tehtävissä yli kymmenen vuotta. Tärkeimmät tavoitteeni ovat Suomen etu, turvallisuus, rikostorjunta sekä EU:n liittovaltiokehityksen, laittoman maahantulon ja korruption torjunta.

s. 1961, Helsinki, naimisissa, kolmannen kauden kansanedustaja, päällystötutkinnon suorittanut poliisi ja kv. oikeustieteen opiskelija Turun yliopistossa.

Kansainvälistä kokemusta erittäin laajasti alkaen rauhanturvaamisesta (Libanon 1986-87), YK:n sihteeristön palveluksessa (Field Service, Israel, Länsiranta ym.) 1993-95, YK:n apulaispääsihteerin suorana alaisena 1993-95 (Gaza), UNMIK Special Operations (YK:n poliisioperaatio, Kosovo) 2000-2001, Irakin poliisien koulutusoperaatio 2003-2007 (JIPTC, Jordania). EU-komission korruptiontorjuntaohjelman vetäjä 2011-2013, (JACC, Jordania). Eduskunnan Euroopan neuvoston valtuuskunnan jäsen 2015-2019, Pohjoismaiden neuvoston jäsen 2017-2019, eduskunnan Välimeri-valtuuskunnan puheenjohtaja 2016-2019. Luennoinut mm. Italiassa (IIHL), Kazakstanissa (Nato-Russia Council) ja Keniassa (YK). Tein EU:lle korruptioselvityksen Makedoniassa 2018 ja noin 10 ETYJ-vaalitarkkailua viime eduskuntakaudella.

Kansainvälinen ura on kulkenut poliisiuran ja poliittisen uran rinnalla. Yli kymmenen vuotta ulkomaantehtävissä on opettanut, kuinka kansainvälisillä pelikentillä toimitaan. Tulevan Euroopan parlamentin päätökset ovat ehkä tärkeimpiä päätöksiä koskaan. Kyse on Euroopan tulevaisuudesta.

Tulin Jussi Halla-ahon tilalle 2014, kun Jussi lähti Brysseliin. Nyt Jussi palaa eduskuntaan. Hänen tilalleen Brysseliin tarvitaan tarvitaan mies, joka jatkaa samaa, tinkimätöntä linjaa Suomen ja suomalaisten etujen turvaamiseksi Euroopassa. Olen valmis.