Lataa kuvat Sebastian Tynkkynen

Kansanedustaja

Äänesi vaalien jälkeen
35-vuotias

Olen sananvapausoikeudenkäynneissä tuomittu median inhokki, joka tykkää pistää päänsä paikkoihin, jonne ei saisi, ja sen jälkeen sanoo asiat suoraan. Minua ei pelota mikään eikä kukaan. Olen suomalaisten puolestapuhuja.

Olen 2. kauden kansanedustaja, ja edellinen kausi opetti, miten vaikuttaminen Suomen kohtalonkysymyksiin oikeasti menee. Nimittäin jos haluaa vaikuttaa Suomen asioihin, se tapahtuu oikeasti ensisijaisesti EU:sta käsin. Siellä määritetään suurimpaan osaan asioista jäsenmaan liikkumatila. Sen jälkeen kansallinen parlamentti operoi tuon tilan sisällä.

Meidän pitää vaikuttaa EU:ssa varhaisessa vaiheessa, olipa sitten kyse maahanmuuttopolitiikasta, talouspolitiikasta tai vaikkapa ulkopolitiikasta, jota Suomi tekee EU:n kautta yhteisellä äänellä.

Jokaisen poliitikon pitää miettiä, miten voisi maksimoida oman panoksensa politiikan muutoksen eteen. On jopa arvioitu, että aktiivinen meppi voi vaikuttaa enemmän kuin yksittäinen Suomen ministeri.

Jos minut valitaan EU-parlamenttiin, en aio jäädä tyhjäkäynnille tai kadota, vaan nykäistä kovemman vaihteen päälle. EU-politiikan lisäksi hyöty säteilisi myös kansalliseen politiikkaan, sillä europarlamentaarikon vaikuttamisresurssit ovat moninkertaiset kansanedustajaan nähden.

Nimittäin se, mitä minulla on lisäannettavaa itse Brysselin päätöksenteon ja niiden taistelujen lisäksi on, että tuon myös korostuneen somevaikuttamisen ja -viestinnän kansalaisten suuntaan mukaan, jotta mielipideilmasto muuttuu mahdolliseksi järkevämpien päätösten tekemiseksi tulevaisuudessa.

Haluan olla taistelemassa itsenäisyyden, turvallisuuden, tiukemman maahanmuuttopolitiikan, järkevämmän ilmastopolitiikan ja Suomen edun varmistamisen puolesta.