-
“Järkevää taloudenpitoa”
55-vuotias yrittäjä Parkkuusta, Ylöjärveltä. Nyt päättyvällä valtuustokaudella olen kaupunginvaltuutettuna ja jäsenenä maakuntahallituksessa, kaupunginhallituksessa ja ympäristölautakunnan varapuheenjohtajana. Kaupungin nykytila on tiedossa ja mihin suuntaan verorahoja pitäisi kohdentaa.
Ylöjärven raitiotie on liian kallis pienelle kaupungille. Tällä hetkellä 5,5 km pätkälle rakentamisen kustannusarvio on 220 000 000 euroa ja se nousee koko ajan. Käyttökulut ovat 9 000 000 euroa vuodessa. Hanketta ajavilla on taskulaskin hukkunut tai olettavat, että rahaa tulee seinästä eikä sitä tarvitse maksaa takaisin. Tämänlainen muumilaakson satu ei ole realistista. Meidän pitää keskittyä lähijunan kehittämiseen, joka tulee lisäraiteen myötä mahdolliseksi. Lisäraide on jo suunniteltu ja valtiolla on paineita sen toteuttamiseen, koska kyseinen rata on osa TEN-T-verkkoa. Asemantien ja Teivon seisakkeilla saamme kustannustehokkaan ja toimivan joukkoliikkenneratkaisun. Nokia valitsi lähijunan ja aikoo lisätä kaksi uutta seisaketta. Se on toiminut siellä erittäin hyvin. Varmaan sekin kertoo jo, kun väkimäärän kasvu viime vuonna oli Nokialla yli satakertainen Ylöjärveen verrattuna ja kaupunkirakenne on samankaltainen. Täällä raitiotien puolustajat sanovat sen lisäävän väestönkasvua, mutta kasvu ei ole Nokialla hiipunut, vaikka he päättivät lähijunan ottaa. Tehdään viisaita päätöksiä, eikä juosta idealismin perässä.
Huokutellaan uuden teknologian (vety) yrityksiä Ylöjärvelle. Se on nopeasti kasvava teollisuuden ala, joka tarjoaa tulevaisuudessa paljon työpaikkoja.
Kehitetään koko Ylöjärveä sivukylät myös huomioiden. Pidetään laaja asuinpaikkatarjooma, jotta jokainen meille muuttava löytää mieleisensä asuinpaikan, oli se sitten keskustan kerrostalo tai rannalla omakotitalo. Kaavoitetaan rantatontteja vakituiseen asumiseen ja pidetään yllä sivukylien palveluita koulut mukaan lukien.
Kaupunkiorganisaatio ja sen päättäjät ovat tulleet tutuiksi kuten myös maakuntahallitus. Nykytila on tiedossa ja se myös mihin suuntaan kaupunkia pitäisi viedä. Seuraavalla kaudella meidän pitää korvata konkurssiin vievä raitiotiehanke lähijunalla. Se on kustannustehokas ratkaisu lisäraiteen tulon myötä. Muut puolueet hehkuttaa raitiotietä, mutta käytännössä se on järjettömän kallis ja kaataa jo pelkillä käyttökuluilla kaupungin talouden puhumattakaan velkataakasta. Yrittämisen täytyy kannattaa Ylöjärvellä ja varsinkin uuden teknologian (vety) yrityksiä pitää houkutella Ylöjärvelle. Se on kasvava teollisuuden ala. Kaavoituksessa pitää huomioida Ylöjärvellä ranta-alueet ja kaavoittaa rantaa vakituiseen asumiseen. Rantaa meillä riittää. Koko Ylöjärveä pitää kehittää eikä nimellisillä säästösyillä saa lakkauttaa sivukyliltä kouluja. Viimeisin esimerkki Karhe, jossa valmistui osayleiskaava ja samantien laitettiin koulu kiinni samalta alueelta. Sekö on sitä veto- ja pitovoimaa?