-
“Järkeviä ja vastuullisia päätöksiä koulutuksessa ja muussa”
Olen 46-vuotias syntyperäinen keravalainen, koulutukseltani FM. Toimin yläasteella kemian ja fysiikan opettajana, mutta olen myös työskennellyt vuosikymmeniä ohjelmistosuunnittelijana sekä ajanut linja-autoa. Harrastuksekseni ohjelmoin sekä opetan israelilaisia kansantansseja.
Suomi on rakennettu kristilliselle arvopohjalle. Tätä ei saa murentaa eikä korvata tasapaksuharmaalla suvaitsevaisuus-paitsi-jos -ideologialla, muiden uskontojen arvoista puhumattakaan. Suvivirsi ja joulujuhla pitää voida laulaa ja viettää ilman jatkuvaa pelkoa siitä, että mikähän mahtaa loukata jotakuta toisesta kulttuurista tullutta. Guess what, eri kulttuurit ovat erilaisia! Ihmisillä on myös erilaisia uskomuksia! Joku uskoo, että Jeesus on Jumala, toinen uskoo, että Jeesus oli profeetta, kolmas uskoo, että hän oli kansan villitsijä, ja neljäs, ettei koko miestä koskaan ollutkaan. On mahdotonta, että joku noista voisi asettaa mielipiteensä päällimmäiseksi ilman, että kukaan loukkaantuu. Suomessa on suomalainen kulttuuri, josta pitää voida olla ylpeä. Tähän kulttuuriin kuuluu myös se, että Luojaa pitää voida kiittää kevään lopussa, ja että joulujuhlassa pitää voida lainata Luukkaan evankeliumia. Eikä olisi yhtään pahitteeksi, jos päätöksenteossa muistettaisiin myös Raamatun opetukset. Myös ne sellaiset, joiden pohjalle kansamme ja koulutuksemmekin on rakennettu (kuten Herran pelko on viisauden alku), eikä vain ne, jotka sattuvat olemaan harmoniassa erilaisten filosofisten suuntausten kanssa.
Opetustilojen tulee olla rauhalliseen työskentelyyn tarkoituksenmukaisia ja toimivia: Ei läpikulkutiloja lasiseinin, ei pyöreitä pöytiä rullaavin tuolein. Opettajien tulee saada voida keskittyä opettamiseen: Vähemmän teemapäiviä ja MOK-viikkoja yms. Esimerkiksi jos 15 kaksoistunnista 4 jää aktiviteettien alle, se on yli 25 % aineen oppitunneista. Näin helposti käy fysiikassa ja kemiassa. Monesti valmistavan opetuksen oppilaat pusketaan kesken lukuvuotta tunneille muiden sekaan, vaikka nämä eivät kunnolla vielä osaisi suomea. Tämä luonnollisesti ei edesauta oppimista, ja tuloksena he saavat erittäin heikkoja arvosanoja, mikäli pääsevät läpi ollenkaan. Ja opettajienhan tietysti täytyy päästää läpi, tai muuten joutuvat itse tekemään palkatta lisätöitä järjestäen mahdollisuuksia lisänäyttöihin. Sivussa nämä kielellisesti rajoittuneet haittaavat muidenkin oppimista, kun opettaja joutuu keskittymään näihin heikompiin. Valmistavaa opetusta tulisi jatkaa niin kauan kunnes riittävä kielitaito on saavutettu, ja luokalle jättämisen tulisi olla mahdollista pienemmällä kynnyksellä. Tarkkailuluokat tulisi palauttaa.
Keravalla tulee olla turvallista asua. Viranomaisen (kuten poliisin) tulisi näkyä vahvemmin katukuvassa. Kouluissa tulee olla turvallista opiskella ja työskennellä – tarvitaan enemmän resursseja valvontaan ja keinoja häiriöiden käsittelyyn.
Kerava on kotikaupunkini, jonka haluaisin pysyvän turvallisena ja kukoistavana kaupunkina, jossa on hyvä elää. Mielestäni toimiva koulutus on toimivan yhteiskunnan kivijalka. Siksi koulutus on minulle tärkeä päätöksenteon osa-alue. Lisäksi omasta elinympäristöstä huolehtimisen ja vastuun ottamisen tulisi kuulua niin lasten kuin aikuistenkin perustaitoihin; muutoin tapahtuu epätoivottavaa slummikehitystä. Uskon Raamatun kuvaamaan Jumalaan, ja Raamattu toimii elämäni ohjenuorana. Olen ollut varavaltuutettu vuodesta 2024 sekä kasvatus- ja opetuslautakunnan varajäsen vuodesta 2021.