-
“Ei politiikkaa, vaan työtä kuntalaisen hyväksi!”
Olen kolmannen kauden kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen 2 vpj. Ei ole merkitystä kuka asiaa esittää, vaan sillä mitä esitetään. Asioiden taustat ja vaikutukset on tiedettävä, jotta päätökset ovat kuntalaisen edun mukaisia.
Kaikki pysyvät kulut joita vuosittain käyttötalouteen lisätään ovat pois jostain muualta, kustannusten kasvussa on oltava tarkkana. Lakisääteinen velvoite kuntatalouden tasapainosta suunnitelmakaudella tuntuu välillä unohtuvan, kun "kaikille halutaan kaikkea". Seuraavien vuosien verokertymään sisältyy epävarmuutta, tämänkin takia kustannuslisäyksien on oltava perusteltuja ja kokonaisuuden hallinnassa oleva. Valtuuston hyväksymä taloussuunnitelma 2025-2027 ei salli suuria kustannusylityksiä ja työllisyysalueuudistus saattaa tuoda edelleen yllätyksiä valtion alirahoituksen kautta. Käyttötalouden kustannuksia on pyrittävä hillitsemään keskittymällä hoitamaan kunnille annettuja perustehtäviä ja huolehtimaan näistä ensisijaisesti. Talouden tasapaino vaatii myös kaupunginhallituksen käynnistämän talouden tasapaino-ohjelman toteutumista.
Sivistyspalveluissa kustannusten nousulle on paineita ja palvelualueen taloutta tulee seurata ja johtaa aktiivisesti, jotta kustannukset eivät karkaa suunnitellusta. Samalla pitää huolehtia palvelutasosta (opetus ja varhaiskasvatus) ja tehtyjen päätösten vaikuttavuudesta. Kaupunkikehityspalveluissa tulee jatkaa työtä yritysten toimintaedellytyksien parantamiseksi ja mm. kolmenkulman ECO3 alueen edelleen kehttämiseksi. Samalla on huolehdittävä maanhankinnasta ja asuinalueiden rakentumisista suunnitellusti. Kasvavan kaupungin on huolehdittava tonttitarjonnasta ja vetovoimaisista asuinalueista, samalla kasvun on oltava hallittua jotta palvelut ja niiden kustannukset pysyvät mukana. Rakennusluvissa ja katusuunnitelmissa tulee huomioida keskustan rakentuminen yhtenä kokonaisuutena, sujuva asuminen ja liikenne on osa vetovoimaisuutta. Irrallisten suunnitelmien sijaan tulee huolehtia kokonaisuudesta. Nopeuksien alentaminen tai pysäköinnin vaikeuttaminen ei paranna liikenteen sujuvuutta, asuinviihtyvyyttä tai sen paremmin ole ratkaisu liikenneturvallisuuteenkaan. Tietyt tukipalvelut tulee tuottaa valtuuston päätöksen mukaisesti edelleen omana toimintana, eikä palvelutasoa tule heikentää toimintoja ulkoistamalla. Ulkoistuksen laskennalliset säästöt heikentävät palvelutasoa ja kostautuvat usein kustannuksina pidemmälle katsottaessa.
Kaupunki investoi tiloihin tulevina vuosina 2025-2027 n 97 milj. eurolla, vaikka investointiohjelmaa kevennettiin siirtämällä uimahallin rakentamisen aloittaminen vuodelle 2027. Investoinnit tiloihin ovat pakollisia ja tulevina vuosina on rakennettava ainakin Nokianvirran ja Kankaantaan koulujen korvaavat rakennukset, sekä käyttöikänsä päässä olevan uimahallin sijaan nykytarpeet täyttävä rakennus. Tilaohjelmiin ja rakennuttamiseen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota, jotta tilat vastaavat aitoa tarvetta ja kustannukset pysyvät hallinnassa. Samaan aikaan on huolehdittava myös yritys ja asuinalueiden kaavojen toteutuminen. Investoinnit katuinfraan ovat kasvua ja yritysten toimintaedellytyksiä edesauttavina välttämättömiä. Kaupungin toiminnan kannalta tarpeeton ja kuntalaisille kustannuksia aiheuttava rakennusomaisuus on jatkojalostettava, otettava kuntalaisten käyttöön, tai myytävä kaupunginhallituksen määrittelemällä tavalla.
Haen neljännelle kaudelle kaupunginvaltuustoon. Uskon että aiempi kokemukseni valtuustosta, tämän kauden kokemus kaupunginhallituksesta, sekä kahden aiemman kauden kokemus tarkastuslautakunnasta antaa riittävän kokonaiskuvan kaupungin tilanteesta ja hyvän lähtökohdan olla mukana päättämässä ensi valtuustokaudella tärkeistä asioista. Tuleva valtuusto vastaa mittavista tila- ja infrainvestoinneista, kuntatalouden ollessa muutoinkin haastavassa tilanteessa. Samalla on kuitenkin huolehdittava peruspalveluista ja niiden laadukkuudesta. Talouden suhteen suuriin muutoksiin ei ole varaa ja suurin haaste tuleekin tiukasta taloudesta ja tietyistä epävarmuustekijöistä joita talouteen ja investointeihin liittyy. TE-uudistus ja opetuksen tuen lakiuudistus tuovat edelleen muutoksia ja lisähaasteita kuluvan ja tulevien vuosien aikana. Myös voimaan tullut rakennuslaki haastaa muuttamaan toimintaa lain hengen mukaiseksi. 3. valtuustokauden (reilu 12v.) aikana en ole ollut poissa kokouksista kertaakaan. nykyiset ja aiemmat luottamustoimeni: - kaupunginvaltuutettu 2021-2025 (/6) - kaupunginhallituksen 2 vpj. 2021-2025 (/6) - kaupunginhallituksen edustaja kaupunkikehityslautakunnassa 2023-2025 -kaupunginhallituksen edustaja perusturva lautakunnassa 2021-2022 -kaupunginvaltuutettu 2017-2021 -tarkastuslautakunnan 1. vpj. 2017-2021 -kaupunginvaltuutettu 2012-2017 -teknisen lautakunnan jäsen 2012-2017 -tarkastuslautakunnan varajäsen 2012-2017