-
“Faktat voittavat ideologian”
Olen varhaiselääkkeelle jäänyt entinen YK:n siviilivirkailija Joensuun kaupungista, jossa asun yhdessä aviovaimoni kanssa. Juureni ovat tukevasti Pohjois-Karjalan mullassa.
Kieltämätön totuus on, että julkisen ja ns. kolmannen sektorin palkansaajia, jotka kustannetaan kokonaan tai osittain veronmaksajan kukkarosta, on Suomessa kaikilla tasoilla aivan liikaa. Reilun viiden ja puolen miljoonan kansaa hallitsee byrokratia, joko on kooltaan riittävä 20-miljoonaiselle kansalle. Että julkinen talous saataisiin edes tasapainoon saati tervehtymään, julkisen puolen ja sen kulujen jatkuva kasvu on pysäytettävä ja käännettävä toiseen suuntaan. Pieni hallinto, matalat verot olkoon ohjenuoranamme. Jokaiselle uudelle palveluihin, avustuksiin tai tukiin käytettävälle Eurolle on osoitettava vastaava kohde, josta sama summa säästetään. Näin pysytään budjetissa, veronmaksajien rahoilla oman puolueen nimissä tehtävä yleinen hyväntekeväisyys vähenee ja paine verotuksen nostamiseksi siten pienenee. Veronmaksajien rahoilla ei tule pystyä ostamaan ääniä omalle puolueelle myöhemmissä vaaleissa.
Kontiorannan varuskunnan sulkeminen 2014 oli valitettava puoluepoliittinen päätös, jota ei voida perua. Itärajan tuntumassa ei ole nykyisellään vahvaa joukko-osastoa, mikä erityisesti nykyisessä maailmantilanteessa näyttää omituiselta. Uuden varuskunnan perustaminen tai joukko-osaston siirtäminen Pohjois-Karjalaan ei ole meidän päätettävissä, mutta se ei tarkoita etteikö jotain olisi tehtävissä. Puolustusteollisuus on Suomessa NATO-jäsenyyden myötä kovassa nousussa ja meidän tulisikin tehdä kaikkemme paikallisesti päästäksemme mukaan tähän uuteen tulevaisuuden kasvualaan ja sen tarjoamiin työpaikkoihin. Paikallisten päättäjien tulee lobata vahvasti maanpuolustukseen ja puolustusteollisuuden vientiin tuotteita valmistavien firmojen toiminnan puolesta Pohjois-Karjalassa ja Joensuussa alueen luonnollisena keskuksena.
Asiasta ihmisiltä kysyttäessä juuri kukaan ei pidä Suomessa 60-luvulta saakka vallalla olleesta pelkistetystä kuutioarkkitehtuurista. Miksi meillä sitten tehdään rumaa ja epäkiinnostavaa kaupunkirakentamista? Kansainväliset tutkimukset ja vertailu osoittavat, että kauniin klassisen tyylin mukaisen rakentamisen ei tarvitse olla laatikkorakentamista kalliimpaa. Kaavoituksessa ja varsinkin keskustarakentamisessa meidän tulee pyrkiä parempaan estetiikkaan, kiinnostavuuteen ja asukastyytyväisyyteen edellyttämällä uudelta rakentamiselta perinteisten rakennustyylien kunnioittamista ja ympäristöön luonnollisesti sijoittumista.
Olen toiminut aikaisemmin 35 vuotta värikkäissä ja kokemusrikkaissa kansainvälisissä kriisinhallinnan-, logistiikan ja hallinnon tehtävissä Lähi-Idässä ja Afrikassa. Nyt eläköidyttyäni ja kotiseudulle palattuani olen vapautunut toimimaan politiikan parissa ja uskonkin, että elämänkokemuksellani ja kriisialueilla koetetulla terveellä maalaisjärjelläni minulla on annettavaa myös paikallispolitiikassa.
“Faktat voittavat ideologian”
Olen varhaiselääkkeelle jäänyt entinen YK:n siviilivirkailija Joensuun kaupungista, jossa asun yhdessä aviovaimoni kanssa. Juureni ovat tukevasti Pohjois-Karjalan mullassa.
Korkean tason Sote-päätösten tekeminen ei ole kunta- tai aluevaalien asia. Päätökset on tehty ja tullaan tekemään valtakunnan tasolla tulevaisuudessakin. Tulee kuitenkin tunnustaa, että Marinin hallituksen luoma toimimaton hyvinvointialuejako (21 + Helsinki kun asiantuntijoiden mukaan puolet tästä olisi ollut oikea määrä) ja niiden pyörittämiseksi luotu uuden tason hallintohimmeli syövät resursseja niin, että suorittavan tason todellinen työ kärsii. Ne ovat kuntien ja alueiden asukkaat, jotka näistä korkean tason päätöksistä kärsivät ja myös veroina laskun maksavat. Tämä kokonaisuus täytyy repiä auki ja virtaviivaistaa johtoajatuksena työtehokkuus. Vähemmän hallintoa, enemmän tekeviä käsiä. SOTE-palveluiden kehittäminen aluetasolla ei saa johtaa kasvavaan byrokratiaan, vaan tehostamisen luonnollinen kehitys tulisi olla päinvastainen, niin että kalliiden johtaja- ja päällikkövirkojen vähetessä samalla rahalla pystytään palkkaamaan useampia hoitajia. Kokouspalkkioiden suuruutta on syytä tarkastella ja Perussuomalaisten esimerkin mukaan ns. ryhmärahojen käyttö tulee kokonaan lopettaa kaikkien puolueiden toimesta.
Olen toiminut aikaisemmin 35 vuotta värikkäissä ja kokemusrikkaissa kansainvälisissä kriisinhallinnan-, logistiikan ja hallinnon tehtävissä Lähi-Idässä ja Afrikassa. Nyt eläköidyttyäni ja kotiseudulle palattuani olen vapautunut toimimaan politiikan parissa ja uskonkin, että elämänkokemuksellani ja kriisialueilla koetetulla terveellä maalaisjärjelläni minulla on annettavaa myös aluepolitiikassa.