-
“Kuntalaisten kuunteleminen ja kuuleminen ovat eri asioita. ”
Olen 40-vuotias syntyperäinen saarijärveläinen kolmen lapsen isä. Olen ensimmäisen kauden valtuutettu ja olen toiminut tämän kauden kaupunginhallituksen jäsenenä. Harrastuksiin kuuluu mm. kalastus, sienestys ja luontoretkeily. Perehdyn asioihin huolellisesti ja arvioin ratkaisuja moniulotteisesti.
Turvataan monipuoliset lakisääteiset palvelut. Tulevalla valtuustokaudella ei tule ilman painavia perusteita supistaa palveluverkkoa koulujen ja päiväkotien osalta. Syntyvyyden lasku ja lapsimäärän pienentyminen aiheuttavat tulevaisuudessa haasteita, mutta palveluverkkopäätöksiä valmisteltessa ja tehtäessä on huomioitava myös muita arvoja kuin puhtaasti taloudelliset syyt. Esimerkiksi Pylkönmäeltä on alakoululaisille kohtuuttoman pitkä matka kulkea Saarijärven keskuskoululle päivittäin. Liikuntapalvelut ovat hyvällä tasolla. Turvataan rahoituksen säilyminen monipuolisiin ja laadukkaisiin liikuntapalveluihin ja mahdollistetaan investoinnit niin urheilukentän ja jäähallin uuteen huoltorakennukseen/pukuhuonetiloihin, Kusiaismäen urheilukeskuksen uuteen huoltorakennukseen, sekä pidemmällä aikavälillä uuteen uimahalliin.
Kuntalaisilla on lakiinperustuvat oikeudet vaikuttaa mm. omaa asuin- ja elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon. Paras mahdollinen vaikutuskanava on kuntavaalit ja äänioikeuden käyttäminen. Lisäksi valtuustokauden aikana on kuultava kuntalaisten näkemyksiä ja huomioitava ne päätöksenteossa. Tarvittaessa tulee toteuttaa lisää tällä kaudella tutuksi tulleita kuntalaiskyselyitä. Kuntalakiin perustuvaa neuvoa antavaa kuntalaisäänestystä voisi mahdollisesti käyttää ennen lopullista tuulivoimakaavoista päättämistä kunnanvaltuustossa. Kunnan asioista päättäminen ei saa olla pienen piirin kulissipeliä poliittisin perustein. Ryhmäkurikäytäntö on minulle ja valtuustoryhmälleni vieras käsite tällä valtuustokaudella, eikä sitä tarvita tulevaisuudessakaan.
Saarijärvelle riittää nykyiset 12 tuulivoimalaa. Niistäkin on koitunut paikallisille harmia. Suunnitteilla olevat tuulivoimahankkeet moninkertaistaisivat Saarijärven tuulivoimaloiden määrän ja uusien voimaloiden haittavaikutukset keskitettäisiin lähes kokonaan Pylkönmäen seudun luonnolle, asukkaille ja vapaa-ajan asukkaille. Paikallisten vastustus on huomattavaa, eikä monikaan tunnu aidosti kuulevan heidän mielipidettään. Olen ollut vähintään esittämässä, kannattamassa esitystä tai äänestämässä kaikkia käynnissä olevia tuulivoimakaavahankkeita vastaan. Olen ollut vaatimassa pidempiä vähimmäissuojaetäisyyksiä tuulivoimaloiden ja asuinrakennusten sekä vapaa-ajan asuntojen välille. Järjenkäyttö ja kuntalaisten yhdenvertainen kohtelu on unohtunut osalta päättäjistä ja tuulivoimamyönteiset poliittiset päätökset ovat perustuneet lähes pelkästään lobbareiden myyntipuheisiin, mukavihreisiin mielikuviin ja ideologiaan. Tuulivoimaloiden kiinteistöverouudistusta on valmisteltu Valtiovarainministeriössä jo kahden kauden aikana, joten se tullee voimaan ennemmin tai myöhemmin. Miksi pilata oman kunnan vetovoimaa, jos tulevaisuudessa tuulivoimasta saatava taloudellinen kompensaatio tasataan kuitenkin kuntien kesken?
Saarijärvellä on tehty vastuullista ja ennakoivaa talouspolitiikkaa kuluvalla kaudella. Syksyllä on tarkasteltava mahdollisuuksia maltillisiin veronkevennyksiin. Kuntien tehtävänä ei ole tuottaa reilua ylijäämää tilikausittain, jos kriisikuntakriteerit ovat kaukana, kuten Saarijärvellä. Elinvoimaa on jatkuvasti kehitettävä. Työllisyystilanne ei pysyvästi parane ilman yrityksiä ja yrittäjyyttä, joiden kautta työpaikat syntyvät. Kuntalaisia on osallistettava ja kuultava aidosti päätöksiä tehtäessä. Näennäinen kuuntelu ja koreat vaalipuheet neljän vuoden välein johtavat ulos valtuustosta. Olen kuluvalla kaudella perehtynyt kattavasti mm. lainsäädäntöön, julkisiin hankintoihin ja Saarijärven hallintoon sekä hallintosääntöön ja muihin ohjeisiin. Valtuutettuja häärää säännöllisesti kaupungintalolla kaveeraamassa virkamiesten kanssa. Olen tarkoituksella pysynyt etäämmällä tällaisesta toiminnasta, ettei strategisten päättäjien ja operatiivisten toimijoiden roolit sekoitu. Kuntapolitiikkaa seuraavat tietävät, että olen tehnyt lukuisia päätösehdotuksia kaupunginhallituksessa sekä laatinut valtuustoaloitteita. Lisäksi olen toiminut koko kauden hallituksen alaisuudessa sisäisen valvonnan tehtävissä erikseen nimettynä sisäisenä tarkastajana yhdessä Timo Leppäahon (kok.) kanssa. Olen pyrkinyt parhaalla osaamisellani ja tunteja laskematta edistämään hyvää ja lainmukaista hallintoa Saarijärvellä.