-
“Luottamus rakennetaan avoimuudella ja läpinäkyvyydellä - kaikessa.”
Asuin Paraisilla ensimmäisen kerran valmistuttuani. Saaristokaupunki oli silloin ammatin vuoksi sattuman valinta, mutta niin myönteinen, että palasin takaisin kolmisen vuotta sitten. Alkuun toimin isäni omaishoitajana kunnes hän sai paikan Iniön Aftonrosta. Nykyisin työskentelen alakoulussa.
Olen aina voinut tehdä työtä, josta olen pitänyt. Runsaat parikymmentä vuotta liikunta-alan yrittäjänä todistivat, ettei menestymiseen riitä pelkkä taloushallinnon taitava pyörittäminen tai toimiva ja tuottava palvelukonsepti. Asiakas on tärkein. Tarvitaan resilienssiä ja innovatiivisuutta. Myös selkeää tietoa ja asiantuntijuutta oman laatikon ulkopuolelta - yhteiskunnan, toimintaympäristön ja virkakoneiston rakenteesta on hyvä olla selvillä. Paraisten virkakoneiston toimintamallia on ollut vaikea tulkita lukuisten päällekkäisyyksien vuoksi. Kuvio ei ihan helposti asiaan vihkiytymättömälle aukea. Suunnittelu ja toimet eivät aina kohtaa. Omakohtaisena kokemuksena, sähköiseen asiointiin tottuneena, oli yllättävää huomata yksinkertaisen asian hoitamiseen tarvittavan lomakkeen puuttuminen palveluvalikosta. Myöskään tietoa, minne vastaavan vapaamuotoisen voisi osoittaa, ei löytynyt edes puhelimitse. Nyanssitasoa kertomani, mutta.... Onko merkittävien, kaikkia koskevien, yhteisten asioiden kohdalla kysymys avoimuuden ja läpinäkyvyyden haasteesta? Muutoshaluttomuudesta? Vai mistä? Kaupungissamme on paljon potentiaalia. Kuntatalouden tilikauden 2024 tuloksissa Parainen on kärkikymmenikössä. Muiden muassa näistä lähtökohdista olisi viisailla valinnoilla mahdollista jalostaa jo olemassa olevia palveluita. Ja luoda uusia - tuotettuna ainutlaatuisissa puitteissa ympärivuotisesti kaupungin asukkaille ja useammilla sesongeilla turisteille. Asenne ratkaisee - kaikessa.