-
“Turvallisuus on tärkein - kouluissa, kaduilla ja asemilla. Koulukiusaaminen on väkivaltaa. ”
Koulukiusaaminen on väkivaltaa. Siihen pitää puuttua aina havaittaessa. Koti vastaa kouluvalmiuksista ja oppilaan käytöksestä myös koulussa. Opettajat vastaavat opetuksen lisäksi järjestyksen ylläpidosta ja kiusaamiseen puuttumisesta, sekä tarvittaessa yhteydenpidosta vanempiin.
Koulukiusaaminen on väkivaltaa. Koti vastaa kouluvalmiuksista ja oppilaan käytöksestä myös koulussa. Opettajat vastaavat opetuksen lisäksi järjestyksen ylläpidosta ja kiusaamiseen puuttumisesta, sekä tarvittaessa yhteydenpidosta vanhempiin. On kouluja joissa turvallisuustilanne on päässyt jo kovin huonoksi, silloin vartijoiden tai järjestyshenkilöiden määräaikainen käyttö voi olla toimiva osaratkaisu. Olennaista on vuoropuhelu kotijoukkojen tai vanhempien kanssa ja opettajien sekä koko henkilöstön looginen järjestyssääntöjen mukainen toiminta - jatkuvasti. Koulun arjessa oppilaat on perehdytettävä alusta alkaen koulun arkeen ja loogisesti vaadittava asiallista käytöstä. Tärkeintä on kotikasvatus ja mahdollinen esikoulu. Koti on vastuussa lasten kasvatuksesta ja siten myös kouluvalmiuksista. Koulun tehtävä on ensisijaisesti opettaa ja siihen liittyen kasvattaa ryhmätaitoja ja vahvistaa asiallista käyttäytymistä. Kaikki arjen elämän alueet eivät ole kaupungin tehtäviä, mutta omien toimintojen hyvin hoitamisen lisäksi on pidettävä yhteyttä esimerkiksi HSL:n, VR:n ja muiden arjen turvallisuustoimijoiden kanssa. Tärkeää on keskustella myös hallituksen ja eduskunnan suuntaan oman alueen turvallisuustilanteesta ja sen muutoksista. Lainsäätäjää tarvitaan esim. toistuvien väkivaltarikosten rangaistusasteikkojen uudelleenarviointiin ja ulkomaalaisten karkoittamisten tarkistamiseen toistuvasti vakaviin rikoksiin syyllistyvien osalta. Ruotsin kokemuksista on otettava opiksi.
On kouluja joissa turvallisuustilanne on päässyt jo kovin huonoksi, silloin vartijoiden tai järjestyshenkilöiden määräaikainen käyttö voi olla toimiva osaratkaisu. Olennaista on vuoropuhelu kotijoukkojen tai vanhempien kanssa ja opettajien sekä koko henkilöstön looginen järjestyssääntöjen mukainen toiminta - jatkuvasti. Koulun arjessa oppilaat on perehdytettävä alusta alkaen koulun arkeen ja loogisesti vaadittava asiallista käytöstä. Tärkein vaihe on kotikasvatus ja mahdollinen esikoulu. Koti on vastuussa lasten käyttäytymiskasvatuksesta ja siltä osin kouluvalmiuksista. Koulun tehtävä on ensisijaisesti opettaa- ja siihen liittyen kasvattaa ryhmätaitoja ja vahvistaa asiallista käyttäytymistä.
“Turvallisuus on tärkein, myös terveydenhuollossa!”
Suomenkielistä henkilökuntaa asiakaspalveluun. On potilasturvallisuus- ja lääketurvallisuusasia että hoitava henkilöstö pystyy kommunikoimaan hoidettavien kanssa suomen kielellä. Lisäksi hoitohenkilöstön on ymmärrettävä annetut ohjeet. Hoitajan ja hoidettavan - molempien on ymmärrettävä toisiaan.
Hyvinvoinnin ja terveyden alallakin tärkeintä on turvallisuus. Turvallisuuden ydin on kielitaito niin koulutusvaiheessa kuin päivittäisissä asiakaskontakteissa. Vain riittävästi riittävän kielitaitoista ja hyvin koulutettua henkilöstöä voi taata hoiva- ja lääketurvallisuuden. Silloin suomenkielen taitoinen henkilöstökin jaksaa paremmin - uupumatta ylimääräiseen, heikommin kielitaitoisten kollegoiden jatkuvaan arjen tukeen ja perehdyttämiseen.
Vantaa on jo nyt Suomen vieraskielisin kaupunki. Väestöstä on yli 27% vieraskielisiä. Alle 10 vuotiaista 36%. Vieraskieliset maksoivat v.2022 noin 14 % kunnallisveroista. Edes nykyistä väestöä ei ole pystytty kielikouluttamaan ja yhteiskunta tai kulttuuriperehdyttämään. Vieraskielisten koulutusjärjestelyt ja tulkkauspalvelut osalle vanhemmista ovat jatkuvasti kasvava kuluerä.