-
41, Opinto-ohjaaja, Sosionomiopiskelija
“Hyvinvoivat nuoret = turvallinen kaupunki”
Olen Kuninkaanmäessä asuva 41-vuotias kasvatustieteen maisteri, kolmen nuoren äiti ja yrittäjän puoliso. Toimin opinto-ohjaajana ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Opiskelen tällä hetkellä sosionomiksi (YAMK). Minulle tärkeitä teemoja ovat koulutus sekä turvallinen ja hyvinvoiva Vantaa.
Oppilas- ja opiskeluhuollon palveluiden toteutuminen on hyvinvointialueen vastuulla. Oppilaitoksissa saatavilla oleva terveydenhuollon ammattilainen toimii parhaimmillaan matalan kynnyksen mielenterveyspalveluna nuorille sekä mahdollistaa polun hoidon pariin. Henkilökuntapula on tietyissä tehtävissä kestämätön. Henkilökunnan työoloja on parannettava huolehtimalla hyvästä lähijohtamisesta, mahdollistamalla omaan työnkuvaan vaikuttaminen sekä moniammatillista työmallia kehittämällä. Rahoitusta tulee kohdentaa ennaltaehkäisevään ja perheitä tukevaan toimintaan. Esimerkkinä Etappi- ja Paja-toiminta, joiden toiminta on keväällä vaakalaudalla. Vaativan erityisen tuen tarve kasvaa, jolloin myös moniammatillinen työskentely terveydenhuollon henkilökunnan ja opetushenkilökunnan välillä on toimittava mutkattomasti.
Hyvinvointialueen tärkeänä tehtävänä on huolehtia turvallisuuden, sosiaalitoimen ja terveyden järjestämisestä. Ennaltaehkäisevällä työllä voi tulevaisuuden ongelmilta katketa siivet jo alkutekijöissään. Siksi onkin panostettava erityislasten ja -nuorten sekä vammaisten ja vanhusten saamaan tukeen arjen hyvinvoinnin näkökulmasta.
Onko meillä turvallista? Vaikuttaako kuntalaisten hyvinvointi turvallisuuteemme? Arki ja hyvinvointi ovat minulle erityisopettajana tärkeitä teemoja. Minulle sydämen asia on lasten ja nuorten hyvinvointi. Vantaan ja Keravan aluetta vaivaa nuorten pahoinvointi, päihteet ja rauhattomuus. Nykypäivän kuormitus on lisännyt mielenterveyden ja jaksamisen ongelmia nuorilla. Alueellamme täytyy löytää keinoja ja resursseja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen. Työskentelen erityisoppilaitoksessa, jossa opiskelijoilla on vammoja, sairauksia, oppimisen vaikeuksia tai sosiaalisia haasteita. Toimin tiiviissä yhteistyössä sosiaalitoimen ja terveydenhuollon kanssa, sillä erityisopiskelijoilla on moninaiset tukiverkostot. Työni myötä näkemykseni hyvinvointialueen tehtävistä on vahvaa. Aluevaltuusto tarvitsee kaltaisiani opetusalan ammattilaisia huolehtimaan opiskeluhuollon palveluista, rahoituksen kohdentumisesta ennaltaehkäisevään toimintaan (kuten Etappi ja paja-toiminta) ja vaikuttamaan asiantuntevasti päätöksentekoon. Luottamustoimiani tällä vaalikaudella on ollut ammattikorkeakoulu Laurean, kauppaoppilaitos Mercurian hallitusten jäsenenä toimiminen sekä Kasvatuksen ja oppimisen lautakunnan jäsenyys. Talousarvio ja strategiatyöskentely on tullut tutuksi niin työssäni kuin luottamustoimissani ja uskonkin annan hyvinvointialueelle arvokkaan panoksen. Hyvinvointialueen tehtävien hyvä hoito lisää kuntalaisten turvallisuutta.
“Hyvinvoivat nuoret = turvallinen kaupunki”
Olen Kuninkaanmäessä asuva 41-vuotias kasvatustieteen maisteri, kolmen nuoren äiti ja yrittäjän puoliso. Toimin opinto-ohjaajana ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Olen opiskellut koulutusjohtamista. Minulle tärkeitä teemoja ovat koulutus sekä turvallinen ja hyvinvoiva Vantaa.
Vantaalainen opetus on erinomaista. Lähivuosien panostukset mm. TEPPO-opetukseen (työelämäpainotteinen opetus) sekä Urhea-toimintaan, ovat olleet menestyksekkäitä. Näistä voi vantaalaisena olla ylpeä. Nuorille tulee luoda vaihtelevia mahdollisuuksia kehittämällä muun muassa työelämän, yrittäjien ja opetuksen yhteistyötä. Tänä vuonna tulee oppimisen tuen uudistus, joka vaatii paljon uuttaa erityisopettajaresurssia sekä toiminnan suunnittelua. Vaativan erityisen tuen opetuksen tarvitsijoiden määrä on viime vuosina ollut Vantaalla vuosittain rajusti kasvavaa. Tämä tuo lisää haasteita opettajien rekrytointiin. Vantaa on kouluttanut opettajiaan erityisopettajiksi, tätä toimintaa on syytä jatkaa myös tulevaisuudessa.
Vantaan koulutustaso on heikoin suurista kaupungeista ja tutkinnon suorittavien taso on laskenut. Tavoitteena Vantaalla on nostaa koulutustasoa. Muissa suurissa kaupungeissa yleisin tutkinto on korkea-asteen koulutus ja Vantaalla yleisin tutkinto on toisen asteen tutkinto. Toisen asteen ammattilaisia ja työntekijöitä tarvitaan ja ammatillista koulutusta tulee kehittää ja arvostaa. Samaan aikaan tulee kuitenkin huolehtia kuntalaisten mahdollisuuksista kouluttautua. Yksi keino korkeakoulutettujen määrän kasvattamiseen on Varian toisen asteen kaksoistutkinnon kehittäminen. Tämä tarjoaa nuorille akateemisia taitoja, joilla selviytyä korkea-asteen opinnoista. Tällä hetkellä Varia tarjoaa kaksoistutkintoa itseopiskeltavana etäopetuksena. Tämä on liian vaativa opiskelumalli 15-16 -vuotiaille nuorille, vaikka taitoa ja tahtoa kaksoistutkinnon suorittamiseen olisikin. Kun verrataan toteutusmalliltaan lähiopetukseen perustuviin oppilaitoksiin, on Varian kaksoistutkinnon suoritusprosentti huono.
Parhaillaan käynnissä olevat sosionomiopintoni keskittyvät kestävyyteen ja hyvinvointiin. On huomioitava, että hyvinvointia terveydenhuollon, sosiaalitoimen ja turvallisuuden lisäksi tuo myös moni "ilmainen" asia. Vantaalla on suureksi kaupungiksi hyvät mahdollisuudet päästä luontoon ja nauttimaan metsästä, vedestä, retkeilystä ja liikunnasta. Onkin syytä huolehtia, että meillä suojellaan ja ylläpidetään luontoa ja kasvillisuutta. Kaavoitetaan väljästi ja pientaloalueita kunnioittaen. Kotitaloustaitojen opetusta nuorille ja nuorille aikuisille on hyvä pitää erityisesti yläkoulun ja toisen asteen opinnoissa mukana, sillä tällä tavoin voivat nuoret oppia terveellisestä ruoasta, arjen hallinnasta sekä kokea itse tekemisen iloa.
Kuinka kunnan rahat kohdennetaan oppimisen tuen uudistuessa? Onko päiväkotimme jättipäiväkoteja? Miten perheet voivat? Arki ja hyvinvointi ovat minulle erityisopettajana tärkeitä teemoja. Minulle sydämen asia on lasten ja nuorten hyvinvointi. Työskentelen erityisoppilaitoksessa, jossa opiskelijoilla on vammoja, sairauksia, oppimisen vaikeuksia tai sosiaalisia haasteita. Toimin tiiviissä yhteistyössä perusopetuksen ja jatko-opintojen nivelvaiheessa. Taustani peruskoulun opettajana antaa vahvan osaamisen ja verkoston perusopetuksen arjen tuntemiseen. Aiemmin olen työskennellyt varhaiskasvatuksessa. Koulutuksesta huolehtiminen on kuntien tärkein ja rahallisesti arvokkain tehtävä hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa. Valtuusto tarvitsee kaltaisiani opetusalan ammattilaisia huolehtimaan rahoituksen kohdentumisesta koulutukseen ja vaikuttamaan asiantuntevasti päätöksentekoon. Vantaalaisten koulutustasoa tulee nostaa. Yksi keino korkeakoulutettujen määrän kasvattamiseen on Varian toisen asteen kaksoistutkinnon kehittäminen. Tämä tarjoaa nuorille akateemisia taitoja, joilla selviytyä korkea-asteen opinnoista. Tämän kuluvan kauden aikana olen toiminut ammattikorkeakoulu Laurean ja kauppaoppilaitos Mercurian hallitusten jäsenenä sekä Vantaan kasvatuksen- ja oppimisen lautakunnassa ja kunnan valtuuston varavaltuutettuna. Talousarvio ja strategiatyöskentely onkin tullut tutuksi niin työssäni kuin luottamustoimissani ja annan kunnalle arvokkaan panokseni päätöksenteossa.