-
“ARVOKASTA KOKEMUSTA ja VAHVAA NÄKEMYSTÄ ja HYVÄÄ YHTEISTYÖKYKYÄ Jyväskylän päätöksentekoon!”
Maanviljelijäkodista lähteneenä ylioppilastutkinnon ja armeijan jälkeen opiskelin kunnallistutkinnon Tampereen yliopistossa. Kunnan johtotehtävistä siirryin eduskuntaan (32v). Ministerin ja muut vaativat tehtävät ovat tuottaneet osaamista, jota haluan edelleen jakaa Jyväskylän asukkaiden parhaaksi.
Kaupungin keskeisin toimiala on varhaiskasvatus ja koulutus. Lapset ja nuoret ovat arvokkain "omaisuutemme". On panostettava sekä turvalliseen elämään, hyviin oppimistuloksiin, vahvaan sivistykseen että vastuulliseen käytökseen. Kohtuukokoiset lähikoulut ja päiväkodit takaavat parhaat tulokset. Koulurauha on turvattava. Jyväskylän lukioiden tasoa on parannettava. Ammatilliseen koulutukseen tarvitaan lisää tehoa ja lähiopetusta. Perheitä on tuettava sekä taloudellisesti että muutoin kasvatustehtävässä. Syntyvyyttä tulee kannustaa mm. kotihoidon tukea kehittämällä. Lapsi- ja nuorisotyössä kaupungin tulee yhdessä järjestöjen ja kristillisten seurakuntien kanssa vahvistaa turvallisiksi koettuja elämän perusarvoja. Näin parannetaan katurauhaa ja ehkäistään vakavaksi kehittynyttä päihteiden ja huumeiden käyttöä ja niistä seuraavaa rikollisuutta. Huumeille on asetettava nollatoleranssi ja torjuttava ns. piikitystilat. Kaupungin tulee edistää asuntorakentamista, kohtuuhintaista vuokra-asumismahdollisuutta sekä viihtyisää ja turvallista asuinympäristöä niin, että kaikenkokoisille ruokakunnille on tarjolla tarvetta vastaava koti. Vapaa-ajan palveluista tärkeitä ovat monipuolisina toimintakeskuksina toimivat lähikirjastot kaikissa kaupunginosissa. Kaupunki tarjoaa hyvät ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet, joiden käyttöön tulee kannustaa. Ikääntyvien ja eläkeläisten harrastus- ja virkistystoimintaa tulee edistää. Teemme yhdessä Jyväskylästä turvallisen ja viihtyisän kaikille!
Elämme maailmanpoliittisesti kriisiaikaa. Rauha on tärkein tavoite, jonka puolesta pitää tehdä töitä myös paikallisesti. Varautuminen yhä vaikeampaan aikaan on kaupungin keskeinen tehtävä. Yhteistyön valtion ja alueen viranomaisten kanssa tulee olla tiivistä ja monipuolista. Erilaisten epidemioiden ja jopa sodan varalta on panostettava turvallisuuteen ja väestönsuojeluun. Elämme myös taloudellisesti kriittistä aikaa. Valtion raju velkaantuminen on jatkunut 17 vuotta. Tämä vaatii tiukkaa menokuria kaikilla tasoilla. Myös Jyväskylän kaupunkikonsernin velkaantuminen on otettava hallintaan. Tämä vaatii tarkkaa menoharkintaa. Jokaista euroa on valvottava. Jyväskylän veroprosentit ovat tasolla, joka ei mahdollista korotuksia. Maksujakaan ei ole perusteltua korottaa inflaatiokehitystä nopeammin. Menoleikkaukset on kohdennettava hallintoon ja seiniin, ei palveluihin. Kaupunkikonsernin investoinnit on suunniteltava, kilpailutettava ja toteutettava huolellisesti. Rakentamisen on oltava käytännöllistä, ei ylimitoitettua. Kaupungin yhtiöiden kuten Alva Oy:n asiakasmaksut on pidettävä kohtuullisina. Ylimitoitetut ilmastotoimet tulee torjua. Kaupungin avustukset erilaisille järjestöille on perattava ja ne on kohdistettava vain niille, jotka edistävät hyvinvointia ja tervettä kehitystä. Investointien ja palveluiden kehittämisessä on otettava huomioon koko kaupungin alue ja niiden palvelut. Terve talous on kaupungin vetovoiman perusta. Se tuo hyvinvoivia asukkaita ja menestyviä yrityksiä.
Miksi asun Jyväskylässä? Siksi, että Jyväskylä on sijainniltaan erinomainen. Siksi, että Jyväskylä on sopivan kokoinen. Siksi, että Jyväskylässä on hyvät palvelut. Siksi, että Jyväskylässä on mukavia ihmisiä. Ovatko em. syyt itsestäänselvyyksiä? Osa on, osa ei. Haluan, että Jyväskylän liikenneyhteydet muualle Suomeen ja maailmalle paranevat. Nopeat yhteydet ennen kaikkea joustavasti omalla autolla tulee turvata. Junayhteydet ja lentoliikennekin ovat tärkeät niin meille ihmisille kuin erityisesti yrityksille. Jyväskylä on nyt 150 000 asukkaan kaupunki. Sen ei tarvitse kasvaa, vaan olla hyvä elämisen paikka nykyisille asukkaille. Seutukunnan muut kunnat mukaan laskien asukasmäärä on lähes 200 000. Tämä määrä takaa sen, että palvelut säilyvät ja vahvistuvat. Kaupungin tulee yritysystävällisyydellä edistää palveluja. Suurin ongelma Jyväskylässä on työpaikkojen puute. Vuoden 2025 alussa voimaan tullut TE-uudistus siirsi vastuun kaupungille. Vastuu on otettava erittäin vakavasti. Emme tarvitse työvoimaa ulkomailta, vaan työpaikkoja jyväskyläläisille. Kaikenlaiset ja -kokoiset yritykset ovat tärkeitä. Painoa on pantava kehittyville aloilla, joilla samalla tuetaan Jyväskylän yliopiston, ammattikorkeakoulun ja muiden oppilaitosten tarjoamia vahvuuksia. Jyväskylän luonto on erittäin kaunis ja vetovoimatekijä, josta on kannettava huolta. Maaseutualueita emme saa unohtaa. Sote-palvelut ovat hyvinvointialueen vastuulla. Kaupungin tulee kuitenkin tarkoin valvoa niiden kehittymistä.
Puolueet ovat erilaisia. Puolueeni rakentaa tervettä yhteiskuntaa suomalaiskansalliselta ja kristillis-sosiaaliselta perustalta. Rehellisyys, avoimuus sekä sanan-, mielipiteen ja uskonnonvapaus ynnä toisten ihmisten mielipiteiden kuunteleminen ja kunnioittaminen ovat tärkeitä periaatteita. Kasvatus, opetus ja kulttuuri tulee perustaa perinteiselle käsitykselle perheestä, kahdesta sukupuolesta ja jakamattomasta ihmisarvosta. Kannatan hallittua markkinataloutta, jossa vallitsee yksityinen omistusoikeus ja vapaa kilpailu, mutta jossa yhteisin säännöin ja laein estetään ihmisten, eläinten ja luonnon väärinkäyttö ja jossa kannetaan vastuuta niistä, jotka eivät kykene omasta hyvinvoinnistaan huolehtimaan. Tästä kaupunki on keskeisesti vastuussa. Oman elämäni perusta lapsuuskodista lähtien on rakentunut kristillisen uskon antamaan rauhaan, johdatukseen ja arvoihin. Olen saanut toimia vaativissa tehtävissä, mm. kansanedustajana 32 vuotta, ministerinä, hoitanut kunnanjohtajan tehtäviä ja monipuolisia luottamustehtäviä. Olen Jyväskylän kaupunginvaltuuston, Keski-Suomen hyvinvointialueen aluevaltuuston ja Suomen Kuntaliiton hallituksen jäsen sekä Keski-Suomen maakuntahallituksen varapuheenjohtaja. Olen ollut hallitusneuvottelija usean kerran. Vuonna 2023 vastasin oman puolueeni osalta neuvotteluissa kuntia, hyvinvointialueita ja aluehallintoa koskevasta osiosta. Jyväskylä on isojen haasteiden edessä. Uskon, että yhteyksilläni voin edelleen tehokkaasti palvellla kotikaupunkiani.
“Arvokasta kokemusta ja vahvaa yhteistyökykyä päätöksentekoon”
Sosiaali- ja terveyspalvelujen ja pelastustoimen kehittäminen Keski-Suomessa vaatii osaavia ja määrätietoisia päättäjiä. Vankka poliittinen kokemukseni on kehittynyt vuosikymmenten aikana koulutuksen ja kokemuksen kautta. Haluan antaa panokseni kotimaakuntani asukkaiden käyttöön. Kiitos!
Sosiaali- ja terveys- sekä pelastuspalvelut on tarkoitettu jokaiselle. Olemme ainutkertaisia Luojan luomia yksilöitä, joiden terveys, hyvinvointi ja pelastus on turvattava mahdollisimman tasaveraisesti asuinpaikasta, iästä tai muusta tekijästä riippumatta. Tämä vahva periaate ja lähtökohta on ollut ja on tulevaisuudessa tärkeintä pyrkiessäni päättämään keskisuomalaisten palvelujen järjestämisestä hyvinvointialueen ylimmässä päätöksentekoelimessä eli aluevaltuustossa. Tähän omaan jo arvokasta kokemusta, jonka haluan antaa yhteiseen käyttöön.
Sote-uudistuksen tavoite oli luoda leveät hartiat huolehtimaan elintärkeistä sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista niin, että jokaisella palvelut ovat hyvin saatavissa ja saavutettavissa. Uudistus loi kuitenkin ylimitoitetun hallinnon ja runsaasti kallispalkkaisia viranhaltijoita ja lähes päätoimisia luottamushenkilöitä. Hallinto paisui palvelujen kustannuksella. Keski-Suomessa hallintoa on ohennettava ja pääpaino on asetettava lasten, nuorten, perheiden ja ikääntyneiden palvelujen kehittämiseen. Jotkut haluavat paljon seiniä, jotka eivät ihmisiä hoida. Tiloja tarvitaan, mutta tärkeintä on varmistaa lähipalvelut. Kiinteitä pisteitä täydentämään tarvitaan edullisia ja tehokkaita liikkuvia ja digitaalisia palveluja. Jokaisen vanhuksen tulee saada hoito- ja hoivapaikat kotiseudultaan, jossa on hänen juurensa, omaisensa ja kotinsa. Jokaisen on saatava hoito suomen kielellä.
Sote-uudistusta koskevat Marinin hallituksen järjestämis- ja rahoituslait ja laskelmat epäonnistuivat vakavasti. Keski-Suomessa tämä on johtanut kohtuuttomiin talousvaikeuksiin, joista kertoo mittava alijäämä. Tämä edellyttää erittäin tiukkaa talouskuria ja toimintojen tehokkuutta. Sotelakien vioista huolimatta hyvinvointialueen tulee huolehtia asiakkaiden/potilaiden palveluista. Vaikka laissa säädettynä uhkana on jopa alueen liittäminen toiseen, ei palveluiden määrästä ja tasosta tule tinkiä. Keski-Suomen alue on yksi maan suurimmista. Sitä ei voi liittää mihinkään. Rahoitusratkaisut tulevat päätettäviksi seuraavassa eduskunnassa vuonna 2027-2028. Tärkeää on se, että uusi aluevaltuusto tarttuu ongelmiin rohkeasti ja taitavasti. Tähän olen valmis palvelut edellä!
Olen toiminut yhteiskunnallisen alan opiskelujen jälkeen vaativissa kunnallisissa, alueellisissa ja valtakunnallisissa tehtävissä. Toimin mm. 32 vuotta kansanedustajana. Lisäksi omaan ministerikokemusta ja lukuisissa muissa valtakunnantason tehtävissä. Kunnallisessa päätöksenteossa olen ollut yli 40 vuotta eri asemissa. Olin käsittelemässä eduskunnassa hyvinvointialueuudistusta. Aluevaltuustossa olen kolmen vuoden ajan ollut toteuttamassa uudistusta. Tunnen sen mahdollisuudet ja heikkoudet. Keski-Suomi on erittäin tuttu kauttaaltaan. tunnistan maaseudun ja kaupunkien asukkaiden tarpeet. Koen olevani monipuolinen asiantuntija hyvinvointialueemme asioissa.