-
“Helsinki kuuluu myös autoilijoille ”
Olen 52v. perheenisä Laajasalosta, stadilainen jo kolmannessa polvessa. Pitkä työkokemukseni kuljetusten ja logistiikan alalta auttaa ymmärtämään miten tärkeitä toimivat, sujuvat ja käytännölliset liikenneratkaisut ovat kaupungin talouden, turvallisuuden, huollon sekä viihtyvyyden kannalta.
Työssäni metrojunankuljettajana näen päivittäin läpileikkauksen yhteiskunnan eri segmenteistä, joten analyyttisenä luonteena näkökulmani niin kaupunkilaisten liikkumistottumuksiin kuin myös erilaisiin valon- ja toisaalta varjon hetkiin on varsin laaja. - Helsinki on myös autoilevien asukkaiden kaupunki - auto on monen lapsiperheen arjen mahdollistaja, sekä liikuntaesteisten ja seniorien toimintakyvyn ja elämänlaadun tae. - Vastustan tukkoisia ja kalliita kaupunkibulevardeja. Kevytraideliikennettä joustavampi, kustannustehokkaampi ja autoliikennettä huomattavasti vähemmän haittaava ratkaisu on BRT eli sähköbussi. - Lipputulojen, matkustusmukavuuden ja -viihtyvyyden parantamiseksi metroasemille tulee saada matkustajaportit. Liputta matkustaminen ja häiriökäyttäytyminen vähenee radikaalisti. - Julkiseen terveydenhuoltoon, varhaiskasvatukseen ja kouluille tulee budjetoida nykyistä enemmän rahaa. Henkilökunnan määrän ja laadun varmistamiseksi on parannettava palkkausta ja työ-olosuhteita.