-
“Peltipaita päälle ja hommiin”
Olen 59-vuotias Vantaan Tikkurilan alueella yli 30 vuotta vaikuttanut aktiivinen toimija monella saralla. Harrastan mm. metsästystä, kalastusta, eräretkeilyä ja veneilyä.
Peruspalvelut turvattava kohtuullisella etäisyydellä ja ajalla asuinpaikasta riippumatta. Pelastuspalveluja ei saa keskittää niin että vasteajat nousevat esim. ambulanssikyydeille kohtuuttomiksi. Terveyskeskuslääkärille saatava aika seuraavalle päivälle. Hammashoitoon pääsyyn luotava mahdollisuus kaikille
Liikennesuunnittelussa huomioitava koko alueen tarpeet. Kuntarajojen aiheuttamat ongelmat joukkoliikenteessä minimoitava ja lisäksi alueiden tieliikenteen sujuvuutta parannettava yhteistyössä koko seutukunnan kanssa.
Vankat perusteelliset mielipiteet, kuinka asiat lähellä tulee konkreettisesti hoitaa ja järjestää ilman ylimääräistä suhmurointia ja byrokratiaa. Lähipalvelut turvattava nopealla ja joustavalla tavalla kustannustehokkaasti. Matalan kynnyksen ennaltaehkäiseviin palveluihin panostettava, koska se on lopulta yleensä edullisin tapa toimia. Alueellinen terveys- ja pelastusvalmius turvattava koko hyvinvointialueella ilman liiallista keskittämistä ja palveluverkoston karsimista. Liikenneyhteydet turvattava ympäri lähialuetta myöskin yksityisautoilulle. Vantaan ratikan rakentaminen vie väistämättä liian suuren osan liikenteen kokonaisrahoituksesta muun liikenneinfran kustannuksella. Hankkeen kustannuksia vähintäänkin rajattava reilusti.
“Peltipaita päälle ja hommiin”
Olen 59-vuotias Vantaan Tikkurilan alueella yli 30 vuotta vaikuttanut aktiivinen toimija monella saralla. Harrastan mm. metsästystä, kalastusta, eräretkeilyä ja veneilyä.
Vantaan sisällä tieverkon kunnossa- ja ylläpito saatava edes kohtuulliselle tasolle ja kasvava korjausvelka saatava taittumaan. Ratikka ei ole ratkaisu kasvaviin liikenne-ongelmiin, vaan rahansyöppö, joka vie loputkin rahoituksen muulta liikenteeltä. Vantaa tarvitsee laajuutensa takia hyvää tieverkkoa myös yksityisautoille. Palveluliiketoiminta tarvitsee pysäköintimahdollisuuksia lähettyvilleen. Taajamissa myös mahdollistettava kohtuu-aikainen ilmainen pysäköinti.
Koulussa oppimisrauha taattava jokaiselle. Keinovalikoimaa häiriöiden kitkemiseksi lisättävä. Jokaisen voitava käydä koulunsa turvassa ja turvallisesti. Tarvittaessa luokkakokoja on voitava supistaa ja henkilökunnan mahdollisuuksia ja oikeuksia puuttua tilanteisiin lisättävä. Kouluun tarvittava määrä osaavaa ja koulutettua henkilöstöä vastaamaan ajan tarpeeseen. Opetushenkilöstön arvostus palautettava sille kuuluvalle tasolle.
Kannatan maauimalan rakentamista Tikkurilaan. Tämän tapaisia matalan kynnyksen liikuntapaikkoja tarvitaan lisää muuallekin. Matalalla kynnyksellä liikunnan mahdollistaminen palvelee koko väestöä pitkällä tähtäimellä. Jokaiselle nuorelle tulee voida mahdollistaa ainakin yksi liikuntaharrastus.
Vankat perusteelliset mielipiteet, kuinka asiat lähellä tulee konkreettisesti hoitaa ja järjestää ilman ylimääräistä suhmurointia ja byrokratiaa. Lähipalvelut turvattava nopealla ja joustavalla tavalla kustannustehokkaasti. Matalan kynnyksen ennaltaehkäiseviin palveluihin panostettava, koska se on lopulta yleensä edullisin tapa toimia. Liikenneyhteydet turvattava ympäri lähialuetta myöskin yksityisautoilulle. Ratikan rakentaminen vie väistämättä liian suuren osan liikenteen kokonaisrahoituksesta muun liikenneinfran kustannuksella. Kaikille soveltuvia liikuntamahdollisuuksia kehitettävä ja kannustettava, eikä vain kalliita erityislajeja. Kannatan maauimalan rakentamista Tikkurilaan. Kaikille nuorille mahdollistettava ainakin yksi liikuntaharrastus.