Perussuomalaiset, Joensuu

markka on paras konsultti
55-vuotias Pohjois-Karjala Joensuu
Ehdokas on Yrittäjä

Olen 55- vuotias raskaamman konetekniikan ammattilainen, jolla on lopultakin aikaa ja mahdollisuus osallistua yhteisten asioiden hoitoon muutenkin kuin veronmaksajana.

Olen kahdesti nainut ja kerran eronnut kahden aikuisen lapsen isä sekä kahden tytön isoisä. Synnyin Tampereen Messukylässä 1965 lähes suoraan liha- ja maitotiskin taakse. Messukylästä muutin äidin, mummun ja kaupan irtaimiston kanssa Punkalaitumen Oriniemeen. Oma tieni vei milloin Vammalaan, Valkeakoskelle, Turkuun, Tampereelle ja Loimaalle johtaen minut lopulta Joensuuhun.

Nyt on hyvä; oma emäntä kainalossa, kaksi koiraa sylissä, lenkkipolkuina Kanervalan puistikko ja työpaikalle, vuokrahallilleni, alle 5 kilometrin automatka.

"Oma maa ensin" on ehkä liian jyrkkä sanonta tämän päivän poliittisessa keskustelussa mutta pilkotaanpa ajatukseni kunnan toimintoihin ja kuntavaaleihin sopiviksi:

Ensin pitää olla "rahat tienattuina tai ainakin tulollaan", vasta sitten voi niitä käyttää kuntalaisten hyväksi. Joutavat hankinnat ja turhat puuhastelut voi nyt unohtaa. Jo ja varsinkin suunnitteluvaiheessa tulee huomioida lähialueiden palvelutuottajien pärjääminen tarjouskilpailuissa.

Kunnankin tulee pitkällä tähtäimellä pyrkiä kohti taloudellista omavaraisuutta hyödyntäen yhdessä valtion kanssa valmiitakin harvaanasuttujen alueiden verotusmalleja ja kehitystukien eri muotoja.

"Savupiippu on ekoteko", Joensuu on paras paikka uusillekin työllistäville yrityksille ja oppilaitoksille.

Kunnan palveluiden tulee kohdistua tasapuolisesti ja tehokkaasti koko kunnan alueelle. Kynnyksen tulee olla matala on kyse sitten pikaisen päivähoidon tai turvatun vanhuuden palveluiden saamiseksi.