Perussuomalaiset, Lappeenranta

Talouspäällikkö, eläkeläinen

Asiat tärkeysjärjestykseen, palvelut turvattava
67-vuotias Kymi Lappeenranta

Koulutus: laskentatoimen yo-merkonomi, olen toiminut 30 v yksityisellä, 5 v oma tilitoimisto, jonka myin ja josta siirryin puolueen talouspäälliköksi (8v), josta jäin eläkkeelle syksyllä 2018. Nykyisin teen omalla toiminimelläni taloushallinnon tehtäviä, toiminnantarkastuksia ja isännöintejä (IAT).

Politiikassa olen ollut yli 40 vuotta, osallistuin jo Veikko Vennamon johtamiin kokouksiin. Politiikassa on helppo olla, kun tuntee olevansa riippumaton, ei ole sak, ei ay, ei mtk-sidonnaisuuksia. Herrahissi on vieras.

Olen kuullut menneitten vuosikymmenten aikana ihmisten syvää hätähuutoa, heillä on monenlaista tuskaa, jossa kunta voi auttaa enemmän ja tehdä paremmin velvollisuutensa. Valtuutetun on oltava rohkea puuttuessaan epäkohtiin, pelkkä tietämys ei riitä, on saatava suunsa auki. Politiikassa konsensus rappeuttaa edelleenkin jonkin verran, vaikka nykyään vannotaankin yhteistyön henkeen. Hallintohimmelit ovat vaarallisia, vastuu pakenee tietämättömiin. Sen vuoksi päätöksenteko tulisi olla läpinäkyvää, kuntalaisen tulee saada tietää, kuka on mistäkin vastuussa.

Mieheni sairasti vakavasti 13 v ennen kuolemaansa. Tiedän sairaalakäytännön; vierellä on oltava vahva omainen, jos aikoo jotain hoitoa saada, kärjistäen sanottuna. Palvelujen saatavuus on turvattava kuntalaiselle, se on valtuutetun velvollisuus. Miksi tätä ei ole hoidettu kuntoon, vaikka siitä aina vaalien alla annetaan lupauksia? Meidän tehtävämme on huolehtia heikoistamme! Vammainen, vanhus, syrjäytynyt, jokainen ihminen on arvokas. Koulurauha tulee taata kouluissa. Koulukiusaaminen on saatava loppumaan. Olen ollut 42 vuotta erilaisissa taloushallinnon tehtävissä, numerot ja päätökset kiinnostavat ja ovat vahvuuksiani. Olen isänmaallinen, alueellinen ja valtakunnallinen maanpuolustuskurssi on käyty.