Perussuomalaiset, Rovaniemi

Sähköasentaja

Kalervo Björkbacka
Vahva johtaminen on kaupunkilaisten etu
61-vuotias Lappi Rovaniemi

Veronkorotusten tie Rovaniemellä on katsottu loppuun. Haitalliselle ja päättämättömälle päätöksenteolle loppu, tarvitsemme vahvempaa johtamista. Talousjohtajan valintaan jämäkkyyttä, hutiloinnille loppu. Palveluiden järjestämisessä omien kaupunkilaisten etu edelle. Kiintiöpakolaismäärälle nollat.

Olen 61-vuotias, avioliitossa, minulla on 4 lasta ja 7 lastenlasta. Synnyinkuntani on Kolari ja kotikuntani on ollut  Rovaniemi vuodesta -86 lähtien. Rakensimme kodin entisen Rovaniemen mlk:n puolelle Nivavaaraan 1992. Ammatiltani olen sähkötyömies ja olen tehnyt erinäisiä johtopäätöksiä 41-vuotta.

Olen edustanut kaksikautta kaupunginvaltuutettuna, siitä suuri kiitos minua äänestäneille kaupunkilaisille. Kaupunginhallituksessa olen toiminut tämän vaalikauden. Luottamustoimi on todella haasteellinen ja asioihin perehtyminen vie paljon aikaa. Päivääkään en vaihtaisi pois.

Olen tällä valtuustokaudella ollut mukana valmistelemassa ja päättämässä organisaatiouudistuksesta. Olen ollut valitsemassa uutta kaupunginjohtajaa sekä elinvoimajohtajaa. Talousjohtamisen uudistaminen on vielä kesken. Tämä oli keskeinen linjaus, kun aloitin perussuomalaisten edustajana kaupunginhallituksessa.

Hyväveli verkostoille loppu. Vaikka olemme saaneetkin uudistettua kaupungin johtamista, kuppikuntia on jäänyt jäljelle, ne on purettava. Hyvänä esimerkkinä voidaan käyttää sijoitusasioita, jossa pieni kuppikunta on saanut vallan ja ohjaa viranhaltijoita väärälle uralle. Kaupunkilaisille on tullut suuret tappiot, joita yritetään peitellä. Siihen vaaditaan vahvaa johtamista, joka valitettavasti on puuttunut.

Kaupungin valtuusto muutti hallintosääntöä siten, että palveluverkko päätökset siirrettiin takaisin lautakuntien päätettäväksi joulukuussa 2017, palautetaan päätösvalta valtuustolle.