Perussuomalaiset, Rauma

Energiatekniikan insinööri, päivämestari

Mika Korteniemi
Ei persuja tarvitse pelätä, ainakaan kaikkia
53-vuotias Satakunta Rauma

53 v energiatekniikan insinööri. Paljasjalkainen raumalainen, mutta paluumuuttaja. Perheessä vaimo ja 3 lasta, joista 2 vanhinta kyllä lentäneet pesästä. Jalat pinnalla tyyppiä ja sinisilmäisyys karissut pois vuosien komennustöiden ohessa.

En syntynyt insinööriksi, eikä nuoruudessa opiskelu juurikaan kiinnostanut. Oman rahan ansaitsemisen aloitin 13 vuotiaana torilla kahvikojun juoksupoikana. 15 vuotiaana aloittelin maalarin hommat ja niitä jatkoin autonasentajakoulutuksen sivussa armeijaan asti.

Armeijan jälkeen pääsin koneasentajaksi AQM:lle. Autopuolen töitäkin olisi ollut, mutten halunnut vaarantaa mukavaa harrastusta muuttamalla se työksi.

Nuoren miehen veri veti maailmalle ja koska AQM ei siitä kysyttäessä antanut mahdollisuutta, hain YK:n rauhanturvaajaksi. Lähi-idässä vierähti reilu vuosi ja Suomeen palatessa oli 90-luvun lama pahimmillaan. Tällöin sain itsekin tutustua työttömänä olemisen ja pätkätöiden maailmaan.

Työtilanteeseen kyllästyneenä päätin aloittaa inssiopinnot. Valmistumista seuraavana syksynä aloitin komennushommat voimalaitosten käyttöönotoissa. Kotiin jäi vaimo 2 kk ikäisen lapsemme kanssa. Vuoden verran Tsekissä meni ja uudelle komennukselle ei enää tehnytkään niin mieli (perhettä jatkuva ikävä). Jonkun aikaa meni voimalaitosten prosessisuunnittelussa, kun komennushommat taas kutsui. Nyt sain perheenkin mukaan.

Komennushommissa vierähti lopulta kymmenkunta vuotta, eikä perhe voinut enää loppuvuosina tulla mukaan lasten koulun vuoksi. Ikävä kotiin oli aina kova, mikä tiesi komennusuran päättymistä. 2008 aloitin työt Raumalla voimalaitoksessa.

Poliittisiin näkemyksiini voi tutustua Facebookin puolella ja vaalikoneissa. Kysymyksiä voi myös lähettää s-postiini.