Perussuomalaiset, Salo

Pia Ylä-Kotola

Lähihoitaja, diakoni ( laillistettu sosionomi)

Suomalaisten hyvinvointi ensin!
Varsinais-Suomi Salo

Olen Pia Ylä-Kotola, Salon kuntavaaliehdokas 2021. Ammatiltani olen lähihoitaja & diakoni (laillistettu sosionomi). Noin nelisen vuotta sitten liityin perussuomalaisiin. Syy miksi kiinnostuin politiikasta, oli oma huoleni Suomen tilasta; hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

Olen seurannut pitkään Länsi-Euroopan huolestuttavaa kehitystä ja Suomen tehdessä samat virheet perässä. Erityisen huolestuttavaa on ollut valtamedian kaunisteleva ja vähättelevä suhtautuminen vakaviin asioihin. Minulla on halu tehdä omalta osaltani parhaani, jotta asiat kääntyisivät parempaan suuntaan. Mielestäni hyvinvoinnin tärkeimmistä peruspilareista on työllisyys ja yrittäjyys. Tärkeää olisi, että pystyisimme säilyttämään yritykset Suomessa ja täällä Salossa. Nykyisen hallituksen ilmastotoimet ajavat teollisuuden muualle, eivätkä paranna ilmastoa yhtään vaan päinvastoin - monet tuotteet olisivat ilmastoystävällisimpiä Suomessa tuotettuna kuin esim. Kiinassa. Jos tuotanto siirtyy Suomesta muualle, katoaa myös julkisen sektorin palveluihin käytettävät verovarat.

Itseäni sosiaali- ja terveydenhuollonammattilaisena huolestuttaa Salon terveydenhuollon tila. En ole paljoakaan palvelujen yksityistämisen kannalla, etenkin kun kysymys on vanhus- tai vammaispalveluista. Yhtälö ei aina toimi, kun tarkoituksena on tehdä voittoa, silloin ihmisyys saattaa jäädä toissijaiseksi. Salon kokoisessa kaupungissa luulisi olevan asianmukaiset tilat mielenterveyspalveluille, nyt näin ei kuitenkaan ole. Toivoisin selkeyttä terveydenhuoltojärjestelmämme monimutkaisuuteen. Nyt asiakasta/potilasta pompotetaan luukulta toiselle, eikä sairas ihminen ole kykenevä ymmärtämään mistä hänen tulisi apua hakea. Tarvitsisi olla jonkinlainen yhdyshenkilö, joka ohjaisi hakemaan apua oikeasta paikasta.