Perussuomalaiset, Rovaniemi

Sähköasentaja

Kalervo Björkbacka
Sydäntä ja sisua lappilaisten puolesta
59-vuotias Lappi Rovaniemi

Olen 59-vuotias perusmies, naimisissa ja perheeseeni kuuluu vaimo, neljä lasta ja kuusi lastenlasta. Synnyinkuntani on Kolari ja lapsuuteni kylä siellä Sieppijärvi. Rovaniemiläinen olen ollut vuodesta 1986 lähtien. Ammatiltani olen sähköalan ammattilainen. Sotilasarvoni on reservin ylikersantti.

Minua politiikassa on ohjannut tätini ohje, hän sanoi: ”olette te sitten millaisia herroja tahansa tulevaisuudessa, älkää koskaan unohtako vähäosaisia, juurianne”. Helppo toteuttaa, lähtökohdat koettu, ymmärretty. Olen muun muassa saanut aina kannatusta, kun olen budjetti ja talousarvio kokouksessa ehdottanut lisäystä, että kaikki ylijäämäruoka käytetään vähäosaisten hyväksi.

Olen toiminut Rovaniemen kaupungin valtuutettuna toista valtuustokautta eli vuodesta 2013 lähtien. Ensimmäisellä valtuustokaudella toimin vuoden 2014 kaupunginvaltuuston 2 varapuheenjohtajana. Se oli yksi mielenkiintoisimmista luottamustehtävistä. Olen toiminut myös valtuustoryhmän puheenjohtajana, koulutuskuntayhtymän ja Lapin liiton valtuutettuna, Rovanimen Energian ja myöhemmin fuusion jälkeen Napapiirin Energian ja Veden (NEVE) hallituksen jäsenenä 2013-2017. NEVE:n hallituksen jäsenenä pääsin osallistumaan useisiin energiapolitiikkaa sisältäneisiin seminaareihin. Kannatan turpeen ja puuhakkeen käyttöä energian tuottajana.

Tällä valtuustoaudella olen toiminut kaupunginhallituksen jäsenenä ja valtuutettuna. Olen hyvällä yhteistyöllä muiden puolueiden kanssa saanut myös Perussuomalaisten asioita vietyä eteenpäin. Kun osaat arvostaa toisia, niin sinuakin arvostetaan. Kaupunginhallituksessa työskentely on todella vaativaa, mutta opettavaista. Minua arvostetaan yhteistyökykyisyydestä, asioihin paneutuneisuudesta, suorapuheisuudesta, asiantuntemuksesta ja suoraselkäisyyydestä.