-
“Nuorta isänmaallista ääntä valtuustoihin!”
Olen ehdolla kevään 2025 kuntavaaleissa.
Lapsiystävällisyyden edistäminen on yksi tärkeistä aiheista, joita kuntapäättäjien tulisi ottaa huomioon. Jyväskylässä asuu paljon lapsiperheitä, jonka vuoksi kaupungin on tarjottava riittävät palvelut lapsille ja nuorille, jotka tukevat pedagogista kasvatusta ja tarjoavat lapsille ja nuorille mahdollisuuksia harrastaa ja kehittää itseään. Jyväskylä on tunnettu liikunta-kaupunkina, mutta kilpaurheilun rinnalla on tuettava myös matalan kynnyksen liikkumismahdollisuuksia, joihin lapset ja nuoret pystyvät osallistumaan perheen taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Olen ollut mukana Unicefin toteuttamassa Lapsiystävällinen kunta-hankkeessa. Sen tarkoituksena on varmistaa, että haavoittuvassa asemassa olevat lapset tunnistetaan ja he saavat tarvitsemaansa tukea. Monesti lapsilla ja nuorilla ei ole tarpeeksi vaikutusvaltaista väylää tuoda omaa ääntänsä kuuluviin, jonka vuoksi minä nuorena ehdokkaana haluan edesauttaa sitä, että lapsia ja nuoria kuullaan heitä koskevissa päätöksissä kuntapolitiikassa.
Sivistyksen palveluala tarjoaa monipuolisia resursseja useille toimijoille kuten perusopetukseen, varhaiskasvatukseen, nuorisotyöhön sekä toiselle asteelle niin ammatti- kuin lukiokoulutukseen. Laadukas koulutus on yksi Suomen merkittävimmistä ylpeyden aiheista. Nykyään koulumaailma on kuitenkin muuttunut hyvin paljon aikojen saatossa. Elämme tilanteessa, jossa opettajat kärsivät auktoriteetin puutteesta, nuoret keskittyvät tunneilla puhelimen tai muiden älylaitteiden räpläämiseen opetuksen sijaan ja koulukiusaaminen on hyvin yleistä. Tätä kaikkea varjostaa entisestään huonontuneet pisa-tulokset sekä kuntien heikko taloustilanne. Koulu on paikka, jossa nuori luo pohjaa tulevaisuudelleen. Opettajilla tulisi olla tarvittavat keinot ja työkalut häiriökäyttäytymiseen puuttumiseen. Samoin koulukiusaamiseen. Jos koulussa nuoren käytökselle ei vedetä rajoja, milloin ne rajat vedetään? Eivät nuoret välttämättä vielä tiedosta toimintaansa vääräksi, eikä ainakaan silloin mikäli se katsotaan koulun toimesta läpisormien. On nuoren etu, että hänen häiriökäytökseen puututaan ajoissa. Myöskään opettajien ei tarvitse sietää sitä, että heidän silmillensä hypitään vaan heille pitäisi palauttaa auktoriteettiasema käyttöön. Koulujen tulisi tehdä yhä tiiviimpää yhteistyötä kuraattorien, psykologien, poliisin ja lastensuojelun kanssa. Koulutus on asia, josta emme voi tinkiä. Yhdenkään oppilaan ei tule pelätä kouluun menemistä kiusaamisen tai väkivallan uhan vuoksi. Ei myöskään opettajien.
Kaupunkimme turvallisuus on kaikkien yhteinen etu. Jyväskylän keskustan turvallisuus ja katukuva on monien kuntalaisten mielestä heikentynyt. Keskustaa ei välttämättä nähdä enää turvallisena paikkana viettää aikaa, tai ainakin hyvin useat kokevat keskusta-alueen nuorisojengien sekä päihdeongelmista kärsivien tuovan uhan tunnetta keskustan ilmapiiriin. Asialle on tehtävä jotakin ja ongelmista kärsivä henkilöitä tulisi ohjata hakeutumaan avunsaantia varten. Myös nuorisorikollisuuteen tulisi puuttua entistä herkemmällä kynnyksellä ja auttaa nuoria haavoittuvaisessa asemassa olevia löytämään paremman elämän suunnan jostain muualta kuin kaduilta tai lain väärältä puolelta. Myös kaupungin asuinalueiden segregaatiota eli eriarvoistumista tulisi ennalta ehkäistä. Jyväskylän sisällä on valitettavasti "huonommassa maineessa" olevia asuinalueita. Yleisimmät syyt segregaation taustalla ovat sosioekonomiset eriarvoisuudet, joka vähitellen johtaa eri ryhmien asuvan tietyissä eristyneemmissä alueissa. Kaupungin tulisi tehdä pitkällä aikavälillä kestäviä toimenpiteitä kitkeäkseen eri alueiden eriarvoistumista. Monesti näissä turvattomimmiksi koetuilla alueilla tapahtuukin useammin rikollisuutta, joka aiheuttaa asukkaiden keskuudessa turvattomuuden tunnetta. Jyväskylän tulisi olla yhtenäinen kaupunki asuinalueista riippumatta ja taata kaikille turvalliset mahdollisuudet asua ja elää.
Tiesitkö, että Jyväskylän kaupungin valtuuston jäsenten keski-ikä on 47 vuotta? En minäkään ennen kuin aloin tutustua tarkemmin päätöksentekoon& päättäjiin Jyväskylässä. Toki ikä tuo mukanaan kokemusta, mutta ennen ehdolle asettumistani pohdinkin kuinka hyvin valtuustosalissa istuvat tietävät oikeasti mitenkä nuorilla menee. Heillä on varmasti kokemusta enemmän kuin minulla, mutta minusta erityisen ehdokkaan tekee juuri se, että tiedän millaista on elää nuorena jyväskyläläisenä. Kiistämätön fakta on se, että osa vanhemmista päättäjistä ei todella tiedä mitkä asiat ovat juuri niitä mitkä nuoret kokevat tarpeellisiksi, tai mihin he kaipaisivat muutosta. Siksi minä olen tuomassa etenkin nuorten ääntä kuuluviin näissä vaaleissa!
“Hyvinvointialueet tehoremonttiin!”
Olen ehdolla aluevaaleissa 2025!
Terveyspalveluiden tulee olla kaikille tasavertaisesti saavutettavissa asuinalueesta riippumatta. Kun oman kunnan terveyspalvelut toimivat, se myös ehkäisee isompien kuormitusten syntymistä suurempiin sairaaloihin kuten esimerkiksi Jyväskylän sairaala Novaan. Hätä tai sairaus ei katso kellonaikaa. Omia terveysasemia tulee kehittää niin, että ne pystyvät palvelemaan oman alueensa asiakkaita ja vastaamaan alueen kysyntään. Helposti saavutettavat terveyspalvelut ovat kaikkien yhteinen etu, niin hoidon tarpeessa olevien, kuin hyvinvointialueiden kuormittumisen ennaltaehkäisyn kannalta.
Hyvinvointialueiden hallinnosta ja johtajien palkoista tulisi leikata useista syistä. Ensinnäkin, resurssien tehokkaampi käyttö on tärkeää, jotta varat voidaan kohdentaa suoraan palveluihin, jotka hyödyttävät kansalaisia. Leikkaamalla hallintokuluja voitaisiin mahdollisesti parantaa palveluiden laatua ja saatavuutta. Toiseksi, johtajien palkat ovat usein korkeita verrattuna muihin työntekijöihin, mikä voi herättää kysymyksiä oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta työpaikalla. Kun johtajien palkkoja alennetaan, se voi myös lisätä luottamusta organisaatioon ja sen toimintaan. Sen lisäksi, taloudelliset haasteet, kuten budjettileikkaukset ja kasvavat menot, tekevät välttämättömäksi etsiä keinoja säästää. Leikkaukset hallintokuluissa ovat yksi tapa varmistaa, että hyvinvointialueet pystyvät tarjoamaan tarvittavat palvelut kansalaisilleen.
Nuoret kärsivät mielenterveysongelmista nyt enemmän kuin koskaan. Mielenterveysongelmat voivat vaikuttaa nuorten koulumenestykseen ja sosiaaliseen elämään. Tarjoamalla tehokkaita ja saavutettavia palveluita voidaan tukea nuorten hyvinvointia ja auttaa heitä saavuttamaan täyden potentiaalinsa. On yhteiskunnallisesti sekä paikallisesti tärkeää, että nuoret saavat tarvitsemaansa tukea, jotta he voivat kasvaa terveiksi ja toimiviksi aikuisiksi. Tämä ei vain hyödytä yksilöitä, vaan myös koko yhteiskuntaa.
Hyvinvointialueet on saatava toimimaan tehokkaammin ja paremmin. Keski-Suomen alueella toimivia sote-palveluita on tehostettava ja hoidon pääsyä nopeutettava. Sen lisäksi on otettava huomioon henkilöstön tarpeet sekä resurssit. Sote-palveluiden tulee olla lähellä heitä, ketkä kyseisiä palveluita tarvitsevat. Hoidon tulee olla saavutettavissa riippumatta asuinpaikasta tai kellonajasta. Kaikilla tulee olla oikeus tasavertaiseen ja laadukkaaseen julkiseen terveydenhuoltoon. Työvoima pula tulee ratkaista suomalaisia palvelevalla tavalla, ei ulkomailta saatavalla henkilöstövoimalla.